Avatar

Restaurering af teknologisk kulturarv

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/1 2021, 14:33 (1195 dage siden)

Tråden med Hs385 har en længere sidegren om restaurering - her af lokomotiver.
Vi har jo fuldstændig sammenfaldene forhold indenfor veteranbiler, som jeg jo gør mig lidt i.
Der har det varieret over tid. I de tidlige dage i 1950'erne og 1960'erne og frem var der en klar tilbøjelighed til at overrestaurere - de blev flottere end da de var nye.
De sidste 20 år er der så kommet en ny tred ud fra dogmet: "They're only original once". Her er princippet at man restaurere typisk den tekniske platform med renoverede (ikke moderniserede) bremser, renoveret original motor hvis tunet, så med tuningsudstyr fra tiden. Bilerne lakeres ikke, men tørres over med (bi)voks, så de fremstår med solslidt lakering.
For både biler, og især tog gælder, at der, såfremt man ønsker at køre med disse, er nødt til at lave nogle ændringer, som så kan laves mere eller mindre genialt (= skjult). På bilerne skal der være 2 baglygter og blinklys og på togene skal der være trykluftsbremser, noget der for de fleste dampere er en ombygning fra vakuumbremser som er sket på et tidspunkt.
EVP's hjemmeside om Øresundsvej station er der et stykke nede omtale af Frilandsmuseets udfordringer med opmålingen og planlægning af genopførelsen, idet der er tydelige spor efter den oprindelige jævnstrømsinstallation fra bygningen opførsel og spor efter den daværende installation til vekselstrøm.
Her måtte museet jo træffe et valg og valgte så at tilbageføre stationen ad åre til lige efter at den havde fået vekselstrøm, da det jo var noget nemmere at få fat i da man havde det lige udenfor.
Det valg mht årgang bør jo så afspejle sig i de øvrige bygninger i det anlæg samt det togmateriel man opstiller.
En ting der gør det meget nemmere at træffe et oplyst valg idag er Internettet og digitalisering. En sjov fejl i Matador er, at serien starter i 1929 i første afsnit, men alle bilerne kører rundt med "Vanteplader" som først kom i 1930. Balling var perfektionist mht den slags, men årsagen til denne bommert er, at de to der stod for at skaffe bilerne ikke har vidst bedre. I 1970'erne var gamle nummerplader vanteplader, og det forhold at der faktisk havde været 3 andre typer inden de kom i 1930 har ikke været særligt kendt.
Så idag er der næsten ingen undskyldning for ikke at gøre det rigtigt. Og det rigtige skal så bygge på et bevidst valg af tidssnit.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Restaurering af teknologisk kulturarv - Michael Deichmann, 11/1 2021, 14:33 [*]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak