Hs 385 contra Hs 420

af Steffen Dresler, 11/1 2021, 15:38 (1172 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Og hér HS II nr. 420 med MAT kedel. Forskellen enorm til 385, ikke? Og forvirret?

Nå forklaringen er jo nok den, at Hs 385 var til S-rev og udgik 25-06 1957, altså to år før billedet blev taget af Dagø i 1959.
Som normalt blev maskinerne pudset op engang imellem, når Lokomotivmesteren syntes at det var på tide. Metoden var denne, at en remisearbejder tog en spand med petroleum eller dieselolie og tilsatte smøreolie. Derefter blev hele maskinen tørret over med klude og whist og fik denne flotte skinnende farve. Kom man IKKE smøreolie i blandingen blev kedlen mat og meget grå p.g.a. strålevarmen. Årsagen til denne rengøring var, at dels aftørredes kulstøv, olierester og fedt, men nok ikke mindst, at man havde lettere ved at kunne konstatere eventuelle brud eller revner. Det holdt på kedlen en uges penge og så var den matgrå igen at se på.

Billedet af Hs II 420 er fotograferet ligeledes i 1959, men af Kaj Mose Nielsen og viser maskinen som den så ud efter S-revision og ommaling den 29-5-1958, altså et år tidligere. Og husk nu på, at kedlen IKKE er malet grå, men er MAT SORT. Det synes bare Gråt!
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Nordvestfyenske Jernbane

Nordvestfyenske Jernbane. Pris 250 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak