Avatar

Uidentificeret norsk jernbanestation (1 arkiv.dk foto)

af Eyolf ⌂ @, Slemmestad, Norge, mandag 11. januar, 2021, 22:43 (16 dage siden) @ Niels Munch

Denne var ikke så enkel. La oss ta det enkleste først: Den avbildete vognen er ikke en B65, men en BFS65, altså en styrevogn, hvilket forklarer fraværet av trekkraft. Den gikk enten sist eller først i toget. Hvis du ser veldig godt etter under sidevinduet, kan du ane konturen av en mørk "klump" Det er faktisk sluttsignalet, en lampe som viste hvitt forover og rødt bakover når vognen går sist i toget. Går vognen først, var denne lampen mørk. Du ser samme type sluttsignal i begge ender på denne BM65c-motorvognen:[image]

Det ses ikke på bildet, men BFS65-vognen på det bildet vi skal stedfeste, har lyskaster på taket foran, samt vanlige frontlykter i gitteret på den åpne endeplattformen.

Denne typen styrevogner ble, meg bekjent, kun brukt i lokaltrafikken i nærområdet rundt Oslo. Lysmasten bak vognen er jeg mest tilbøyelig til å mene at er en standard stasjonsbelysning. Derimot ser det ut til å være vann bortenfor beplantningen på utsiden av gjerdet. Men om det er en fjord, en elv eller en liten innsjø, kan jeg ikke si. Aremark er, meg bekjent, ikke et stasjonsnavn, og jeg vet ikke hva eventuelle stasjoner i Aremark kommune kan hete. Østfold er i stor grad "terra incognita" for meg. Men jeg skal sende spørsmålet videre. Det eneste dumme spørsmål er det man aldri stiller, for det får man aldri svar på.

Og om noen vil studere flere type 65 i mellomtiden, så vær så god! (Men mellom- og styrevogner i tre har jeg dessverre ikke.)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog
Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen