Dansk Jernbane-Klub 1961-15. januar-2021

af Anders D, 17/1 2021, 20:28 (1187 dage siden) @ Niels Munch

Udpluk af Svend Jørgensens notater 1960-61:
"Den 22. marts 1959 havde Dancker Jensen og jeg arrangeret en afskedstur på Kalvehavebanen med dampsærtog og det blev en fin succes og en uforglemmelig tur. I juli (d. 19/7-21/7) var der Morop-kongres med mange arrangementer bl.a. dampsærtog Nyborg-Odense med D 871 og hjemtur på Sjælland med ophold i SMJK - her kørt af P 916. Jeg deltog dog kun i udstillingen af gammelt materiel på Østerport Station.

Den 18/6 1960 havde jeg sammen med Mogens Bruun arrangeret dampsærtog på ØSJS med det nyreviderede og fint malede loko 7 og det blev en vellykket tur i flot vejr med ca. 90 deltagere. Senere på sommeren - i september - havde vi en lignende tur på HFHJ med nr. 9 og også denne tur var meget vellykket med ca. 100 deltagere.
Jeg havde i oktober, november og december meget travlt med, sammen med Mogens Bruun, at prøve at starte en dansk jernbaneklub.
Efter at have overvundet flere vanskeligheder, kunne vi endelig indbyde til stiftende møde i DSB´s kino d. 15. januar og her blev så DJK stiftet og jeg blev dens første formand.

De kommende måneder bragte også megen travlhed med sig i forbindelse med DJK. Den 19. marts arrangerede vi dampsærtog på NPMB, der jo indstillede driften pr. 31/3-61. Dette tog blev en stor succes med ca. 200 deltagere.

Ved vor generalforsamling d. 24/4 var medlemstallet i DJK nået 175, så vi så med optimisme fremtiden i møde.
Det gik det fint med vore Sorø-planer om etablering af en veteranbane på det 3 km lange spor dernede, men blev væltet af DSB, der sagde nej!
Den 22-23/4 var jeg og 2 andre - Hammer og Guntofte imidlertid i Holeby og overtage et roebanelok; Krauss nr. 6801 fra 1913 som vi - 7 mand - havde købt for 1.000 kr af sukkerfabrikkerne. Vi fik ved intenst arbejde fra lørdag kl. 16 til søndag kl. 10, med kun 2 timers hvil, loket der var slemt beskidt og ikke havde kørt siden kort før jul, gjort køreklart og endda pudset pænt, inden vi ca. kl. 11 dampede af med vort eget lokomotiv mod Saxkøbing, hvor loket foreløbig skulle opbevares. 2 timer efter dampede vi ind her efter 26 kilometers kørsel, trætte men glade. Godt vi nu selv kan køre damp! Vi havde fyret med briketter og fy for søren, hvor det sved i ansigtet - jeg så farlig ud længe efter og var glad, vi ikke brugte briketter ved DSB længere.

Den 25/6 hentede vi vort nyerhvervede lokomotiv 'Faxe' fra Nykøbing F. sukkerfabrik og kørte det til Maribo - en uforglemmelig tur; men hvilken forskel på disse 2 job med så forskellige maskiner!

Nu jeg er ved det, burde jeg nævne d. 6-7 maj, hvor vi (DJK) hentede klubbens første lokomotiv i Frederiksværk og kørte det til Hillerød. Kære gamle ØSJS nr. 6 - du der har prøvet at stå som 'lig' i 13 år, gad vide, hvad du tænkte, da vi uventet dukkede op og gjorde ild under din kolde kedel i Frederiksværk? Var det af glæde over, at vi reddede dig ud af din vanskelige situation, at du opførte dig så forholdsvist pænt på turen til Hillerød og senere til Roskilde? Ja, køn var den ikke og det var ca. 2 år siden, den sidst havde kørt men den var lovlig at opfyre og kunne køre omend den faktisk ikke kunne bremse. Vi gik i gang, tog natten med og nåede til Hillerød om søndagen med -8 minutter - tøffede besværligt til hvile og reparation af bl.a. venstre injektor ind i GDS' remise. Her lykkedes det os at blive i 14 dage og 20-21 maj - pinsenat 0.45 - dampede vi ad Nordbanen mod København med DSB-lods ombord. Mon nogensinde et lignende monstrum har bevæget sig denne vej. Alle stænger og hjul varmede efter tur men de fleste blev dog kolde igen. Vi holdt regelmæssig for at eftersmøre osv. De 2 petroleumslygter foran lyste pænt og mon nogen af os glemmer denne oplevelse? Da vi nåede Østerport, måtte vi holde og samle damp. Fyret var grundet de meget dårlige riste brændt på. Efter et pust på København H og fyrrensning fortsatte vi mod Roskilde og nu var nr. 6 blevet mere vaks - vi nåede Glostrup i fin tid med kun 1 varm stang og 1 varmt hjul, og efter overhaling her fortsatte vi mod Roskilde, som også nåedes rettidig, dog med pust ved Hedehusene. Ja, så satte vi da nr. 6 i hus og spekulerede på, om denne gamle veteran nogensinde mere skulle røre sig ved egen kraft, for hvad var egentlig i orden på nr. 6? Fløjten! "

Meget er nået siden den gang. Alle vi yngre, og også mange af de senere etablerede jernbaneklubber, inkl. mit "ophav" i Nordsjællands Veterantog, kan takke de foregangsmænd med Svend Jørgensen i front, der dengang etablerede landets første jernbaneklub - DJK.
Et stort tillykke til Dansk Jernbaneklub med de første 60 år. Held og lykke med de næste!
Anders Dørge


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak