Specialvogn 165-166

af KimC, 18/1 2021, 09:00 (1166 dage siden) @ Steffen Dresler

Godaften

Kan egentligt godt forstå, at der er lidt forvirring omkring den nævnte ”Brovogn”, da det jo i princippet bare en en vogn med et fladt dæk, placeret mellem to perroner og hvor man kan køre over fra den ene perron og til den anden. Man bruger vognen som ”en bro”.

Så har vi ”Brovægtsvogn”, der anvendtes til at prøveveje/justere der forskellige ”brovægte” der fandtes på stationerne til vejning af godsvogne for last.

Endelig ”Broprøvevogne” der anvendtes til jernbanebroer for afprøvning og kontrol af broernes tilstand med hensyn til den tilladte bærende vægt og for at se om broen holdt til de lovede tolerancer metermæssigt og generelt vægtmæssigt. Før disse anvendtes et eller flere lokomotiver. Ved afprøvning af broerne var det ikke kun det stationere tryk, men også det dynamiske (under kørsel).

I en alder af ca 8 læste jeg i en bog om en Brovægtsprøvevogn og så et billed af den. Jeg havde indtil da bygget nogle broer af Lego, hvoraf den pæneste drattede sammen da der kørte et tog over første gang. Så kunne det vel også ske for andre...
Det var nogle scenarier der udspillede sig for mig med jernbanefolk der på behørig afstand iaggtog hvordan en dyrpsvedende lokomotivfører rystende trillede den vogn ud på en nybygget bro, i håb om at den måtte klare belastningen.
Jeg er siden blevet bekendt med den korrekte brug af disse vogne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak