Hvilken station... Kalvehave - extra...

af Ole Gold ⌂, 19/1 2021, 08:33 (1187 dage siden) @ T. Rithmester

Her kommer et par ekstra "godbidder" fra Kalvehave:

[image]
Kalvehave station - nordsiden - 1990. Foto Ole Gold

[image]
KBs tidligere garage (nu omdannet til boliger) - Kalvehave - 1990. Foto Ole Gold
Banen havde i tiden 1932-1953 en omfattende bilvirksomhed som bl.a. betød kørsel til/fra og på Møn. Det skete ikke altid til mønboernes tilfredshed og efter mange trakasserier fik banen overordnet set ikke fornyet sine tilladelser til rutebilkørsel til/fra og på Møn i 1953. Mønboerne dannede herefter deres eget rutebilselskab (Møns Omnibusser = MO). Bildriften havde hidtil haft garager og værksted i Stege. De blev overtaget af MO og i 1953 manglede man således garagefaciliteter til de tilbageblevne rute- og lastbiler (banen havde beholdt post- og godsbefordringen til/fra Møn samt enkelte ruter på Sjælland). Garagen på billedet er opført i 1953 og nåede således kun at tjene banen i seks år indtil KB lukkede i 1959. Herefter overtog Møns Omnibusser de tilbageblevne ruter samt godsbefordringen (men ikke garagen).

[image]
KBs træremise som i de sidste år vistnok husede KB sm 2 (den ombyggede rutebil) - nu i skikkelse af sommerhus med det meget velvalgte navn "Havblik" - Kalvehave 1994. Foto Ole Gold
Bygningen kan med lidt held genfindes i dag (2020) og evt. inspiceres via Google Maps.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak