E 994, hvor og hvornår (1 foto)

af Steffen Dresler, 25/1 2021, 19:33 (1186 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Go´aften

Nu behøver en maskine jo ikke at have lanterne på under kørsel om dagen, da almindeligt kendingssignal jo var 0 lys om dagen, om natten et hvid fremad o.s.v.
Ser vi ovenpå pufferplanken kan lanterneholderen skimtes ude til venstre, den sidder IKKE i midten. Derfor må årstallet være efter krigen, hvilket jo også passer på at lokomotivet er leveret i 1950. Den øverste lanterne behøver jo ikke at være monteret, men medførtes til brug for andet end kørsel end optaget i TK og publikumskøreplanerne. Altså særtog, arbejdstog mv. Og TRODS den er udstyret med el generator type STONE (se afgangsrøret for spildedampen) var øverste lanterne af og til eller stadig olie, men sjældent!! Men det ser ud som om, ganske svagt, at der er et udtag for den elektisk belysning øverst på kedlen lidt til højre.

Mit gæt er altså efter 1950 og frem (den lette).

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak