Apropos ledvogterhuse.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 27/1 2021, 16:52 (1182 dage siden)

Der har i den senere tid været en del indlæg, hvori ledvogterhuse indgår. For nylig fik jeg en mail omkring Frederikssundsbanen, en mail der tangerede emnet på denne strækning. Desværre -kan man sige i vore dage- var lige netop ledvogterhuse ikke det jeg (og sikkert maaange andre "nørder") gik mest op i dengang, da der var nok af dem. Lokomotiver og vogne, en del stations- og remisebygninger, men så . . . Alt kostede, film, fremkaldelse og kopiering, evt. albums, ---og hvad skulle man bruge alle de billeder til. "Klubben" skulle højst bruge et par fotos af det ledvogterhus, man lige havde besluttet sig for at bygge til anlægget, men ellers ???

Det blev alligevel til "et par stykker", hvis de så interessante ud. Nu kom der så en forespørgsel, der "tangerede" emnet.

Kildedal station.
Hvor Kildedal station ligger i vore dage, lå der i "gamle dage" et ledvogterhus, hus nr. 10. Anlægsmaterialet ("Sjællandske Statsbaner; Frederikssundbanens Inddeling og Bevogtning" - 1880) nævner et hus nr. 10 ved Kildedal og et hus nr. 11 kort før Veksø (Viksø) når man kommer fra København. Begge huse lå til højre for banen, i samme køreretning.

[image]
Hus nr. 11 fotograferet fra S-toget - i fart og gennem dobbelt lag glas. -- 30. december 2003. ---^

Jeg har ikke billede af nævnte hus nr. 10 ved Kildedal, men har et billede af et tilsyneledende nyere hus, - hus (ledvogterhus 10a ?) ca. 7-800 meter længere fremme end hus nr. 10, men til venstre i køreretningen (ved Værebro å)!?

[image]
Mo-tog ved Værebro Å. -- Ledvogterhus 10a ? -- Februar 1968. ---^

Der er tilsyneladende intet skriftligt om dette hus, eller . . . ?

Har nogen blandt Forum´s læsere billeder af disse huse, 10, 10a(?) og/eller 11 ???

Erik V. Pedesen,

http://evp.dk/index.php?page=ballerup---frederikssund

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Apropos ledvogterhuse. - Erik V. Pedersen, 27/1 2021, 16:52 [*]
DSB MY1126
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak