DENGANG: Påsat brand raserer S-tog.

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, fredag 26. februar, 2021, 16:41 (47 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael.

Tak for svar. Det var netop den slags jeg tænkte på -- udglødning (jeg kender det, men huskede ikke ordet under skriveriet). Her var det især sider og tag jeg tænkte på, og de må da hurtigt opnå en langt højere varme, og er vel -i vore dage- en langt højere del af vognens styrke / afstivning, end i "gamle dage" (jfr. ældre tiders lange personvogne med vognkasse af træ og trækbånd under rammen / mellem bogierne).

Ja, -- tre Mascot´er gennem lidt over 30 år. Galvaniseringsforsøgene husker jeg at have læst om. Der var engang et avisfoto (eller lign.) af en Mascot, hvor ejeren havde befriet den for ALT og ladet den varmgalvanisere. Herefter blev den "genopbygget" som vanligt. Jeg hørte desværre aldrig, hvordan dette forsøg endte ! Har han den endnu :-)

Producentens forsøg endte vel med elektrogalvanisering -- var det ikke det, de reklamerede med ? Jeg havde ikke indtryk af den store forskel.

Hvis den fabriksnye, tomme vognkasse (klar til færdigmontering) er lig 100% med hensyn til styrke/stivhed --- hvad er så procenten for den "udglødede" vognkasse, som man -trods alt- afmonterer, sandblæser og genopbygninger (alt naturligvis under hensyntagen til brandens voldsomhed/varighed ???

Erik V.
www.evp.dk

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen