Lyntog på færge måske 1940?

af Oversmeden, tirsdag 30. marts, 2021, 21:33 (15 dage siden) @ Steffen Dresler

De store færger førte normalt ikke nationalflaget (Dannebrog, splitflag) på flagspillet agter, men et mindre nationalflag sat på bageste masts udligger. Men for at tydeliggøre skibenes nationalitet fik de malet kæmpestore dannebrogsflag på siderne af skroget og nogle gange suppleret med påskriften DANMARK.

Mig bekendt er der ikke de store regler vedr. flagføring - bare du har et og gerne fra en mast nær styrehuset - så kan det accepteres.
Så jeg er helt enig i at det manglende flag på billedet forklare ikke ret meget.

Jeg tror nok det var (endnu) en skrøne at der fjernedes dele for at ubrugliggøre togsættene under krigen. Besættelsesmagten kunne med et fingerknips rekvirere dem hvis ønsket. Husk også på, at Danmark, selvom besat, havde en klar samarbejdsaftale med Tyskland og at Tyskland også selv manglede brændolier!

Tvivler også på at togene blev gjort "ukampdygtige" - det ville blot blive et selvmål om tyskerne rekvirerede dem.

Stop for anvendelsen af lyntogene skyldtes den såre simple årsag, at der manglede brændstof (brændolie) allerede inden besættelsen, en indskrænkelse af togtrafikken med bl.a. stop af overførsel af personvogne mv. De helt eksakte datoer for hvornår hvad kan jeg ikke huske.

Vel manglende DSB brændolie, men færgerne på Storebælt fik lidt. Basis mine fuskertal, så kræver en tur Korsør-Nyborg ca. 900 kg dieselolie. Herefter er det blot at gange op med antal færger og ture for at få en idé om hvor meget diesel DSB brugte her.
Trods manglende på dieselolie kunne DSB aflevere lidt til Frichs da motorerne til MK skulle prøvekøres. Selv 1000 liter svare jo ikke til ret meget mere end en tur over bæltet for en færge.....
Endelig brugte DSB noget diesel på at prøvekører MK/FK under krigen, så der var nogle meget små sprækker. I tiden fra sent april 1943 til sent september 1943 kørte MK/FK 55.000 km.

Fra omkring september 1939 og frem til 15/1 1940 var omløbet således med MB:
1. dag tog 17-80-67 (København H-Struer-Nyborg-Skive).
2. dag tog 40-67-80 (Skive-København-Korsør-København H).
3. dag tog 15-88 (København H-Aalborg-Nyborg).
4. dag tog 88 (tom Nyborg-Korsør, Korsør-København H).

I princippet kan foto jo godt være optaget engang i det tidlige forår 1940, altså før 9. april 1940.

Der er rigtig gode muligheder mellem midten af marts til 9/4 1940.
Men faktisk også de første 15 dage af januar 1940 ifj. løbene ovenfor.
Bedste bud er tog 40 - men teoretisk også den tomme overførsel på dag 4 omend tog 88 - vidst nok - ankom ret sent til København H. og så har det nok været for mørkt. Medmindre toget er overført tomt i dagslys og så ventet nogle timer i Korsør.
Jeg har set en plan for tiden efter 15/1 1940, men jeg ved ikke om den blev gennemført. I forholdt til billedet, så ændre det ikke noget. Tog 40 og en tom overførsel til Korsør var stadig måden MB gik fra vest mod øst.
Meget tyder på at det meste af februar 1940 ikke var muligt at overfører tog på Storebælt, hvorfor den noget alternative rute til Århus blev organiseret.
Altså er der - teoretisk - en del muligheder i januar, men det syntes lidt vel tidligt om en stilling skulle tiltrædes i april.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen