Manuel bom Stein & Mayland - hjælp

af Ladvogn, torsdag 01. april, 2021, 15:45 (14 dage siden) @ JørnK

Nej, hjulet på billedet er det der får klokken til at ringe. Der var ikke klokke på sættet mellem Mørkøv og Jyderup, men det er der på sættet fra ovk 112.
Det var wire-hjulet der ses i midten af det midterste billede.

Men jeg har vist regnet ud hvordan det virker. Ideen til løsningen kom fra et billede på arkiv.dk hvor ledvogteren er ved at hæve et sæt bomme.
Wire-hjulet med knasterne er et låsehjul.
Når man drejer på håndsvinget bevæger wiren sig, og drejer låsehjulet en 1/16 omgang (eller der omkring). Derved låses bommen op og kan dreje om sin akse. Låsehjulet som sidder på bommen ca 1/2 meter fra aksen, følger den buede kulisse-føring når bommen går op (eller ned). Når låsehjulet kommer til den anden ende af kulisse-føringen, drejer den igen en 1/16 omgang og låser i den anden ende.
Bommen er således låst af låsehjulet både i hævet og sænket tilstand.
Wiren ligger omkring låsehjulene og er hæftet til dette, så man er sikker på at låsehjulet drejer med når wiren bevæger sig. Wirens træk i låsehjulet hæver/sænker bommen når låsen er udløst.
Wirens forløb rundt om trisser og låsehjul gør at bommene låses op/i og bevæges simultant.
Der er wirestarmmere på flere af trisserne og der hvor wiren er hæftet til låsehjulet.
Knasterne på låsehjulet sikre dels af bommen låses i hævet/sænket stilling samt at låsehjulet ikke drejer rundt mens det følger kulisse-føringen.
Kulisse-føringen er på “bagsiden” af firma-skiltet.

Mvh Lars


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen