Sporvogne i udlandet - Oslo Sporveier ("Korntrikk" +3 fotos)

af Niels Munch, 2/4 2021, 22:19 (1119 dage siden) @ Eyolf

Korntrikkene var et ganske unikt fenomen i nordisk sammenheng, såvidt jeg har forstått.

[image]Oslo Sporveier. Trikk spesialbygget godsmotorvogn type K nr. 355, "korntrikken" utenfor Nedre Foss Mølle på Grünerløkken.
Foto: Mjelva, Ole 1966. www.digitaltmuseum.no - ID: A-70036/Ub/0013/445 (CC BY-SA).

Ja, og forud for de 2 store korntrikkene fra 1932-33 havde man ved ombygninger skaffet i alt 5 motorvogne, der hver kunne laste 5 tons. De blev suppleret med tilhengere, ligeledes ved ombygning, der kunne laste 8 tons.

Vi skal nok til Malmö for at finde noget, der ligner, nemlig Malmös koltåg:

[image]Malmö stads spårvägar (MSS) / Malmö Lokaltrafik (ML). "Koltåget". Motorvagnen 106: "Elektromotiv" byggt vid MSS 1917. Släpvagnar från Kockums. Utanför vagnhall i Malmö. Foto: Ulf Lövenstierne. www.sparvagsmuseet.sl.se - ID: 2190-539.

Sporvejene i Malmö kørte 1917–1963 kul fra frihavnen til gasværket med "koltåget". Hvor meget, motorvognen selv kunne laste, ved jeg ikke.

[image]Malmö godsspårvagn 106, arkivfoto: M. Sahlberg 22.04.1963.

Sporvejsgodsvogne trukket af sporvejslokomotiver var nok mere almindeligt forekommende i sporvejsbyer.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak