01 1066 Med fuld damp til Kaliningrad

af Steffen Dresler @, mandag 05. april, 2021, 12:54 (9 dage siden) @ cz

Go´middag Christof

Nej, da man var ung vidste man jo heller ikke altid hvor man endte hobbymæssigt og som du skriver, var der jo skilte nok at fotografere og en (ædru) vagt at passe på. Der var for øvrigt en udmærket vittighedstegning i det russiske satireblad "Krokodillen", der nøje beskrev, at hvis man på arbejdet ikke var ædru nok til at rejse sig op - eventuelt med støtte fra en mindre ramt arbejdskollega - og kunne holde fast i drejebænken med det yderste af neglene ved arbejdstids ophør (eller blev hugget i biografen), blev man slettet for arbejdsløn den dag!!

Den pågældende maskine må været kommet i "fast udlån" uden oprindelig ejers tilsagn før 1953, da Chemnitz dette år blev omdøbt til det dengang socialistiske korrekte "Karl-Marx Stadt".
Iøvrigt mere sigende om lokomotiverne med et "T" som begyndelse betegnelse. Russisk for Trofea=Trofæ. Så behøvede man ikke at bekymre sig om hvorfra det oprindeligt stammede fra i de områder.
Sådan lokomotivhistoriemæssigt skal man jo spadestikket dybere ved at få fat i lokomotivets såkaldte "Betriebsbuch für Dampflokomotive......", herhjemme benævnt Reparationsbogen. Deri var der i de tyske bøger nemlig et udtageligt afsnit vedr. kedlerne (og tenderne) så man kunne se kedlens tilstand og hvorfra eventuelt indbygget som "reservekedel" på et eller andet tidspunkt. Men om man ved de Sovjetiske Statsbaner anvendte de gamle tyske bøger eller startede forfra eller slet ikke brugte dette system ved jeg ikke.

Tak for billederne!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen