Museumsbane sporvidde?

af Bent Hansen @, onsdag 07. april, 2021, 11:21 (7 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej igen.

Ja, der var et aspekt mere i den sag. Det vender vi tilbage til.

Først kulbanen. Sporvidden her var 600 mm.

Hæfter man sig ved ordet museumsbane, og det er åbenbart det, vi gør. Så var den ganske rigtig 785 mm. Det var Hasleværket, Hasle klinker- og Charmottestensfabrik samt gennem de sidste to hundrede år talrige andre navne og firmaer, der har gravet kul og senere ler, og hvis seneste rester danner den museumsbane, der åbenbart er tale om. Da jeg så banen, der åbenbart nu er en museumsbane, var det på Hasleværkets 785 mm spor og med deres vogne til udskibning af fabrikkens produkter, ildfaste sten og rør. Hvor lokomotivet stammer fra, ved jeg ikke. Hasleværket brugte selv deres Kastrupper i graven, mens banen var værket til Hasle havn, hvis nordligste del nu åbenbart er blevet museumsbane, havde et par hjemmelavede motorlokomotiver. Det er næppe dem, der i dag kører.

Der en næppe noget andet sted i Danmark, hvor en virksomhed er rekonstrueret så mange gange, og hvor der er tabt så mange formuer af så mange velmenende iværksættere de sidste to hundrede år.

Hvis ikke museumsbanen lokomotiv er fra Hasleværket, vender jeg tilbage senere, hvis jeg finder noget.

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB plakat 1949

DSB plakat 1949
DSB plakat 1949 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen