Avatar

Museumsbane sporvidde?

af Morten Flindt Larsen, København K, onsdag 07. april, 2021, 11:30 (7 dage siden) @ Bent Hansen

Hej igen.

Ja, der var et aspekt mere i den sag. Det vender vi tilbage til.

Først kulbanen. Sporvidden her var 600 mm.

Hæfter man sig ved ordet museumsbane, og det er åbenbart det, vi gør. Så var den ganske rigtig 785 mm. Det var Hasleværket, Hasle klinker- og Charmottestensfabrik samt gennem de sidste to hundrede år talrige andre navne og firmaer, der har gravet kul og senere ler, og hvis seneste rester danner den museumsbane, der åbenbart er tale om. Da jeg så banen, der åbenbart nu er en museumsbane, var det på Hasleværkets 785 mm spor og med deres vogne til udskibning af fabrikkens produkter, ildfaste sten og rør. Hvor lokomotivet stammer fra, ved jeg ikke. Hasleværket brugte selv deres Kastrupper i graven, mens banen var værket til Hasle havn, hvis nordligste del nu åbenbart er blevet museumsbane, havde et par hjemmelavede motorlokomotiver. Det er næppe dem, der i dag kører.

Der en næppe noget andet sted i Danmark, hvor en virksomhed er rekonstrueret så mange gange, og hvor der er tabt så mange formuer af så mange velmenende iværksættere de sidste to hundrede år.

Hvis ikke museumsbanen lokomotiv er fra Hasleværket, vender jeg tilbage senere, hvis jeg finder noget.

Mvh. BH.

Bevares, banen i Hedeland er ganske vist større, men den betragter jeg nu også som en museumsbane mere end en forvokset tivolibane. Sådan af ren høflighed. Haslesporet kan vel kaldes for et industrimindemærke men er vel grundlæggende etableret på samme måde som banen i Hedeland; som et levende museum for "noget der var engang".

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen, Esq.

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen