Gæt en vejoverføring - Skalbjerg lerbane, men ?

af Peter Andersen, Hedehusene, 21/4 2021, 21:59 (1099 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.
Oprindelig gravedes ler ved siden af teglværket.
På et tidspunkt begyndte man at grave ler lige på nordsiden af banen, hvor der senere blev anlagt idrætsplads. Dengang har man formentlig lavet tunnelen under stationsarealet. Jeg vil gætte på, det er sket samtidig med at dobbeltsporet blev lagt omkring 1910, men jeg er ikke stødt på nogen omtale af det.
I september 1935 fik man tilladelse til at anlægge den store bro over landevejen, så da er den nordligste lergrav åbnet.
- - - -
Med hensyn til damplokomotiver på teglværker var det mest en nordsjællandsk foreteelse (+ Hedehusene), de fleste andre steder klarede man sig med heste eller et spil, indtil de første motorlokomotiver kom efter 1. verdenskrig. Mere end et halvt dusin dampere har der næppe været i resten af landet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere
Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak