DSB ML 6 - lidt og nyt om/fra dens familie (6 billeder)

af Niels Munch, 25/4 2021, 12:50 (1096 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 25/4 2021, 13:19

God eftermiddag i Forum,

En aktuel impuls, som jeg vender tilbage til, fik mig til at bringe dette foto:

[image]DSB Traktor 6, Gb 1958. DJM Fotosamling - DJM01-00008074.

Denne ener, som jeg aldrig selv fotograferede, fulgte i kølvandet på de allieredes landgang i Normandiet i juni 1944, deltog i besejringen af Nazityskland og havnede ad omveje, som alt er beskrevet *her*, hos DSB i 1957.

Nogle af War Departments lokomotiver blev faktisk landsat over kysten:

[image]Landsætning af WD Barclay og/eller Drewry-lokomotiver i Normandiet, juni 1944 (Dorps Archief Noordwolde).

Men mon ikke "Traktor 6" i 1945 blev landsat med havnekran; den har sikkert været for tung til disse "45 Ton Tracked Recovery Trailers" ;-) .

Typen, der var en fortsættelse af et LMS rangerlok fra trediverne, blev bygget i perioden 1945-1952, heraf med de første til War Department (WD). Ved British Rail fik de efter nationaliseringen Class 11. NS i Holland aftog 1946-1957 i alt 125 af typen, inkl. 10 ex WD-lok (NS Class 500).

SJ i Sverige, der efter krigen ønskede at komme af med damprangerlokomotiverne, købte i 1948 2 fabriksnye Class 11, ved SJ litreret V1 nr. 3 og nr. 4:

[image]SJ litra V1 nr. 3 ankommet til Örebro 1948 (Digitaltmuseum - JvmKDAF04925).

I Örebro fil lokomotiverne bredere førerhuse, nye puffer samt lokomotivlanterner og blev lakeret "SJ-røde".

[image]SJ litra V1 nr. 4 i Luleå 1958. Foto: Stig Eldö (Digitaltmuseum - JvmKBDA00960).

I Sverige blev det ved de 2, idet SJ fortsatte med dieselhydrauliske rangerlokomotiver. Begge V1 er musealt bevaret.

Class 11 var så hensigtsmæssigt et lokomotiv, at briterne fortsatte med at bygge en nyere version, BR Class 08, stadig over samme læst med dieselmotor, generator og banemotorer m.v. fra English Electric, og bygget på BRs forskellige værksteder - frem til 1962 i et antal af knap 1.000. Det største antal i UK af en enkelt type:

[image]BR 08 957 på Liverpool Street Station, London 26.04.1981 (nm).

Lokomotivet, jeg fotograferede for 40 år siden, blev bygget hos BR Darlingtog i 1962.

Med det store antal lokomotiver, der blev produceret, har ret mange overlevet til i dag, både i Holland og Storbritannien. Alene ved veteranbaner i GB er bevaret over 70 stk.

Og nu kommer vi til den impuls, der måske gør, at nærværende indlæg ville være "mere stuerent" ovre på det andet forum:

For ét af de bevarede lokomotiver, nr. 08 635 (Derby 1959), findes ved Severn Valley Railway (SVR), som har stillet det til rådighed for ombygning til brint-teknologi.

[image]SVR Class 08 nr. 635 på banens værksted i Kidderminster (foto: SVR).

Det er Vanguard Sustainable Transport Solutions som med University of Birmingham udvikler en brændselscelle, der sammen med brinttanke og batterier skal monteres i lokomotivet i stedet for dets dieselgenerator. Banemotorer og øvr. el-system påregnes bibeholdt. En artikel af 23. april 2021, der beskriver projektet, kan ses her: https://www.railjournal.com/locomotives/british-heritage-railway-to-convert-diesel-shun... .

De "indbyggede links" rummer mange flere informationer end dem, jeg har fundet plads til her i indlægget ;-) .


Bedste søndagshilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak