Avatar

MY, MX of de andre med 567 motor

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, mandag 03. maj, 2021, 12:34 (3 dage siden) @ Hans T. Møller

MY og Mx har kun 4 banemotorer, mange af de samtidige til NSB, CF, SNCB og MAV fik 6

Var det økonomi eller akseltryk der gjorde udslaget?

Trækkraft.....NSB, SNCB, CFL har alle nogle kedelige bakker at slæbe tog op ad.


Goddag i forum

Jeg kan ikke rigtigt få det her til at stemme. En given effekt fra et dieselelektrisk lokomotivs generator må da resultere i samme trækkraft, uanset om lokomotivet har seks eller fire banemotorer? (Alt andet lige.)

Ja og nej. Ved drev på 6 aksler har du 6 anlægsflader som hver med et givet akseltryk kan præstere et vist træk uden at glide på overfladen. Ved 4 er der 2 mindre..... men så ved jeg godt at den samme vægt er fordelt på de 4 flader frem for 6 og derfor burde give større trækmulighed/friktion.
Friktion er bare sådan noget nærkeligt noget hvor teori ikke helt følger praksis. Dette blandt andet forde teorien omhandler perfekte helt plane flader og de findes ikke i vlrkeligheden.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

OSJS YM7

Danske privatbaner

Læs historien om:
Gribskovbanens Driftselskab

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen