MY, MX of de andre med 567 motor

af Oversmeden, 3/5 2021, 13:03 (1061 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg kan ikke rigtigt få det her til at stemme. En given effekt fra et dieselelektrisk lokomotivs generator må da resultere i samme trækkraft, uanset om lokomotivet har seks eller fire banemotorer? (Alt andet lige.)

Adhæsionsvægt er vægten på de drivende aksler.
Lad os for nemhedskyld tage et loko med 6 aksler og 18 ton aksel tryk.
Med 4 BM er adhæsionsvægten = 72 t.
Med 6 BM er adhæsionsvogten = 108 t.
Adhæsionsvægten er bestemmende for den flade (vandrette) del af trækkraftkurven (inden effekthyperblen rammes), så antallet af banemotorer er ikke helt ligegyldigt. Og så koster de....pris fra Thirge i 50'erne var ca. 40.000 kr. og ca. $5300 fra EMD.

Det er helt korrekt at dieselmotorens effekt er den samme og dermed samme effekthyperbel.
Men sæt hastigheden til 0 km/t.....hvor meget trækkraft giver det?
Nå, den var ond....medmindre man kan kombinere sin matematik med fysik.
Men det er også forklaringen på at der er et vandret stykke inden effekthyperblen rammes.
Endelig, så er det ikke alle som fulgte EMDs anvisninger omkring omkoblinger og feltsvækning så slavisk som DSB.
Dette giver med mellemrum nogle ret spase udslag....bare kik på hoveddynamen i T41, som reelt passer bedre til en 16-benet motor end en 12-benet.
Kombineret med manglende fletsvækning, så havde de loko ikke meget trækkraft i den høje ende af hastighedsområdet.
Jeg har ikke det fulde overblik over NSB, SNCB/CFL og MAVs underligheder her.

Iøvrigt havde både NSB, SNCB og CFL gearet deres loko til en lavere maksimalhastighed end DSB.
Dermed parallelforskydes trækkraftkurven også og det på en sådan måde at du får mere trækkraft i det lave hastighedsområde.
Når arbejdsgiveren ikke forlanger mere arbejde kan jeg nok grave lidt frem fra gemmerne herom.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak