MY, MX of de andre med 567 motor

af Steffen Dresler, 3/5 2021, 13:04 (1083 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans Møller

Du skal tænke på damplokomotiver og hvorfor de har større eller mindre drivhjul samt antal af disse.

Hvis du ser på R II og H I/II har de samme cylindrestørrelser på 3x470x670 mm, men forskelligt antal driv- og kobbelhjul, men alligevel ca. samme tons akseltryk på 16.900/17.000 kg. Det giver dog en adhæsionsvægt på ca. 50.700 kg på R II og ca. 68.000 kg på H I/II.

Men det egentlige forskel kommer første frem ved trækkraft i krogen på R II 9300 kg. mod 12.300 kg. på H II fordi der er større ”trædeflade”, altså kræfterne fordelt på flere hjul. Lagde man samme kedel og dampmaskine i en litra P med de kun to store drivhjul, ville du ENDE med mere hjulspind ved igangssætning end allerede godt var.

Du ved hvor du kan læse mere om maskinerne;-)

Bedste hilsener
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak