MY, MX of de andre med 567 motor

af Steffen Dresler @, mandag 03. maj, 2021, 13:04 (3 dage siden) @ Hans T. Møller

Kære Hans Møller

Du skal tænke på damplokomotiver og hvorfor de har større eller mindre drivhjul samt antal af disse.

Hvis du ser på R II og H I/II har de samme cylindrestørrelser på 3x470x670 mm, men forskelligt antal driv- og kobbelhjul, men alligevel ca. samme tons akseltryk på 16.900/17.000 kg. Det giver dog en adhæsionsvægt på ca. 50.700 kg på R II og ca. 68.000 kg på H I/II.

Men det egentlige forskel kommer første frem ved trækkraft i krogen på R II 9300 kg. mod 12.300 kg. på H II fordi der er større ”trædeflade”, altså kræfterne fordelt på flere hjul. Lagde man samme kedel og dampmaskine i en litra P med de kun to store drivhjul, ville du ENDE med mere hjulspind ved igangssætning end allerede godt var.

Du ved hvor du kan læse mere om maskinerne;-)

Bedste hilsener
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen