MY, MX of de andre med 567 motor

af Hans T. Møller @, mandag 03. maj, 2021, 14:08 (2 dage siden) @ Hans T. Møller

Tak for indlæggene, jo mere alvorligt man tager sin hobby, jo mere interessant bliver den!

Adhæsion er uden tvivl et kompliceret emne, men netop derfor tog jeg mit forbehold: ”Alt andet lige.”

Vi kender for eksempel DB's togsæt type 403, hvor man simpelt hen satte banemotorer på hver eneste af togets seksten aksler, for at det ikke skulle ”spinne” ved igangsætning.

Men ser vi teoretisk på problemet, så får man vel ikke mere trækkraft ud af at tilføje flere banemotorer? Vi har en vis mængde energi at gøre godt med: den, der hentes ned via en køretråd, eller genereres i et dieselelektrisk lokomotivs generator eller i et damplokomotivs kedel. Der bliver ikke mere af den, hvis den fordeles på flere banemotorer eller cylindre.

Praksis må selfølgelig be- eller afkræfte teorien. Her i forum plejer deltagerne jo at ligge inde med alverdens ting. Hvis nogen har trækkraftkurver for de danske, norske, belgiske og luxemburgske ”MY'ere”, så ville det være spændende at se dem.

Bedste hilsner


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
F. Schichau, Elbing, Tyskland

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen