Hvilket strømsystem?

af cslundsten, 21/5 2021, 13:14 (1070 dage siden) @ Eyolf

Ifølge mine notater stammer det fra brunkullsbruddene (dagbrudd) i Borken ved Kassel. Det er bygget i 1950 av Henschel. Sporvidden er 900 mm, den samme som på Mecklenburgische Bäderbahn Molli. Det jeg derimot ikke har notert, er hvilket strømsystem som ble brukt på denne banen i Borken. Jeg klarer ikke lese det ut fra plakaten foran loket heller. Men igjen er det kanskje noen her, som har fasiten?

Lokomotivet er type EL-3, som var standardlokomotivet på smalsporede brunkulsbaner i DDR (og andre steder). Jeg ved ikke specifikt hvad strømsystemet var ved Borken, men standarden var/er 1200VDC.

Jeg er ikke sikker på om spændingen også var 1200V i side-køreledningerne i minerne. De normalsporede baner kørte med halv spænding (1200 V i stedet for 2400 V) på læssesporene.

Mvh
Carsten Lundsten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere
DSB MY1125

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak