Mere fra Pers arkiv, ukendte damplokomotiver

af Steffen Dresler, 16/6 2021, 09:41 (1039 dage siden) @ T. Rithmester

Da Statsbanerne i 1949 overtog driften på de sydfynske jernbanestrækninger fra Sydfyenske Jernbaner (SFJ) fulgte også tre små persontogslokomotiver fra begyndelsen af 1920erne. Det var SFJ´s driftsbestyrer Stenballe, der var bagmanden bag anskaffelsen af de oprindeligt syv lokomotiver, men de blev aldrig den store succes. Begejstringen for de tre tilbageværende lokomotiver, som DSB overtog i 1949, var derfor også stærkt begrænset – allerede samme år blev BF-maskinerne udrangeret.
Nedennævnte skema dækker udelukkende lokomotivernes drift efter DSB overtagelse af SFJ.


[image]
DSB litra Nf 103 og DSB litra Bf 306, Od syd 12. juli 1950, foto: Arkiv Danmarks jernbanemuseum.

DSB (administrativt) litra BF nr. 304 (ex. SFJ nr. 1)
Overtaget af DSB fra SFJ pr. 01-04-1949.
Ikke idrift ved DSB og derfor ej optaget i DSB Driftsmateriel I af 1941 (DRM I) jf. tillæg for april og juli kvartal 1949.
Hensat urepareret i Odense Syd ved DSB overtagelse. Jf. DSB Cvk Ar skr. 626.13 af 20-07-1949 var lokomotivet dog allerede hensat med dårlig fyrkasse i 1945.
Der var ikke planlagt pligtig reparation ved Centralværkstedet i Aarhus og ved vk. i Nyborg, men kun bemærkningen; ”hensat urepareret”.
Udrangeret 13-05-1949. Solgt til ophugning jf. Cvk Ar skr. 861.0 af 21-09-1949.
Lokomotivet ikke udstyret med DSB skorstensbånd, litra og nr.
----------------------------------------------------------------------------------------
DSB (administrativt) litra BF nr. 305 (ex. SFJ nr. 2)
Overtaget af DSB fra SFJ pr. 01-04-1949.
Ikke idrift ved DSB og derfor ej optaget i DSB Driftsmateriel I af 1941 (DRM I) jf. tillæg for april og juli kvartal 1949.
Hensat urepareret i Odense Syd ved DSB overtagelse. Jf. DSB Cvk Ar skr. 626.13 af 20-07-1949, var kedel, vandkasser og førerhus afmonteret ved overtagelsen og ilagt et antal kassable godsvogne samme sted.
Der var ikke planlagt pligtig reparation ved Centralværkstedet i Aarhus og ved vk. i Nyborg, men kun bemærkningen; ”hensat urepareret”.
Udrangeret 13-05-1949. Solgt til ophugning jf. Cvk Ar skr. 861.0 af 21-09-1949.
Lokomotivet ikke udstyret med DSB skorstensbånd, litra og nr.
-----------------------------------------------------------------------------------------
DSB litra BF nr. 306 (ex. RFB nr. 4)
Overtaget af DSB fra SFJ pr. 01-04-1949.
BF 306 er ikke optaget i DSB Driftsmateriel I af 1941 (DRM I) jf. tillæg for april og juli kvartal 1949.
Tilhøre belastningsgruppe D og har en tilladt maksimalhastighed på 70 km/t.
Efter DSB overtagelse kørt APR til JUN og SEP 1949 i alt 3406 km. (ca. 340 rangertimer), fordelt på 4 måneder.
Stationering: 30-06-49 Odense, 30-09-1949 Odense, 17-09-1949 hensat urepareret i Odense Syd.
Planlagt indgået for pligtig reparation ved Centralværkstedet i Aarhus 01-03-1952, men udrangeret før denne dato. Sidst indgået på vk. ved SFJ 11-11-1947 samt kedeleftersyn 03-11-1948 ved vk. SFJ.
Udrangeret JAN 1950. Solgt til H. I. Hansen Odense for ophugning 17-09-1949, men fotograferet hensat på Odense Syd 12. juli 1950.
Lokomotivet udstyret med DSB skorstensbånd, litra og nr.

Kort sagt ønskede DSB generelt ikke at anvende de overtagne SFJ lokomotiver, men i nogle tilfælde måtte man vente med at udløse de store lokomotiver - bl.a. litra AF - ind til der var frigjort DSB trækkekraft ved køreplansskifter.

Hvis man ønsker at vide mere om lokomotiverne bør man læse Bay afsnit V.A.12.3 samt Jernbanehistorie 2013 (Danmarks jernbanemuseum), ”Mindre lokomotiver overtaget fra København-Slangerup banen og Sydfynske Jernbaner”.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak