Avatar

Køge - og dog?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/6 2021, 18:39 (1013 dage siden) @ Peter Andersen

[image]

Jeg er helt enig i, at vi ikke er lige syd for Køge. Der er ikke tale om to enkeltsporede strækninger, men en dobbeltsporet strækning. På billedet ses til venstre et indkørselssignal med hastighedsviser og til højre et udkørselssignal.

Der er fem ting, der er yderst interessante:

1) Både I-signalet og U-signalet ser ud til ikke at være betjent med trådtræk. Den dårlige billedekvalitet kan dog skjule trådtrækkene.
2) Der ser ud til at være en overgang over begge spor ud for I-signalet. Hvis det er en overgang, er det ret specielt. Men det kan jo også være "kanal" for et alligevel værende trådtræk.
3) Stopbommen til højre er ret speciel og er af den type (hvad hedder typen?), hvor et eventuelt påkørende tog "folder stopbommen ud". Slige indretninger anvendtes vel for det meste på steder med mangel på plads til blindspor af passende længde. Men hvorfor har man ikke lavet et langt blindspor her? Der synes at være plads nok.
4) Der ser ud til at være rigtig mange korer på stangrækken til højre - måske helt op til 28.
5) Afstandsmærket til højre indikerer 1.200 meter til næste hovedsignal. Det er vel et ret kort blokafsnit og må vel være til at finde på en eller anden oversigt?

Jeg er enig med øvrige i, at et eller andet sted på strækningen Valby-Roskilde kunne være et godt bud.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Den Store Jernbanebasar

Den Store Jernbanebasar. Pris 60 kr.

Læs mere
HectorrailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak