Lidt mere fra Budapest 1989 (7 fotos)

af Niels Munch @, søndag 20. juni, 2021, 11:45 (39 dage siden)
redigeret af Niels Munch, søndag 20. juni, 2021, 12:14

God middag i forum,

I dagene 11. - 16.06.1989 afholdt UITP, den internationale organisation for kollektiv trafik, sin 48. kongres i Budapest. Heri deltog også danske privatbanefolk, bl.a. undertegnede.

Budapest havde været vært ved 7. kongres i 1893, og Warszawa ved den 22. i 1930. Ungarn var således den første østeuropæiske hovedstad, der påtog sig værtsskabet efter 2. verdenskrig, hvilket i sig selv var historisk. Jerntæppet og Warszawa-Pagten eksisterede jo stadig!

I en ældre tråd, skrevet i 25-året for "murens" fald, kiggede vi lidt på bl.a. BKV-sporvogne i Budapest, og i nærværende tråd går turen videre. Vore værter havde generøst udstyret os med frikort til byens kollektive trafiksystem, så vi kunne komme lidt rundt imellem kongresaktiviteterne, bl.a. med denne normalsporede tandhjulsbane Fogaskerekű Vasút, der er "Linie 60" i BKV-systemet:

[image]
Linie 60 ved endestationen Városmajor, tæt på Moszkva tér, juni 1989 (nm).

Materiellet er bygget i 1973 af østrigske Simmering-Graz-Pauker og BBC for 1500V jævnspænding, og tandsystemet er "Strub". Efter 3,7 km ankommer vi til endestationen Széchenyi hegy på bjerget Svábhegy 420 m o.h.:

[image]
Linie 60 ankommet til Széchenyi hegy, juni 1989 (nm).

Heroppe findes Budapest's 760 mm pionerjernbane Gyermekvasút:

[image]
Det rumænskbyggede FAUR-lok Mk45-2005 ankommer med "vores tog" til Széchenyi hegy, juni 1989 (nm).

På pionerbanen lærte ungdommen efter bedste østeuropæisk mønster jernbanedrift, og stationsbestyreren stod ret og gjorde honnør ved såvel ankomst som afgang (klopp):

[image]
"Vores tog" gives afgang fra Széchenyi hegy, juni 1989 (nm).

Materiellet var indregistreret hos MÁV, der også forestod driften. Efter en fin køretur ad den 11,2 km lange bane med 20 km/t ankom vi til endestationen Hüvösvölgy, hvor vi stod af og tog en sporvogn tilbage mod centrum af Buda - efter først at have kigget på:

[image]
"Denkmallok" 490.039 (MAVAG Budapest 1942 f.nr. 5260) på Hüvösvölgy station, juni 1989 (nm).

Dette lokomotiv er - sammen med en søstermaskine (490.056) - siden sat i drift på pionerbanen.

En anden dag besøgte vi det imponerende Transportmuseum i østsiden af byparken i Pest. Her var udendørs opstillet dette "Denkmallok":

[image]
MÁV damplok type XIIh nr. 6633 (MÁV 381.001, Krauss 1048/1882) ved Transportmuseet i Budapest, juni 1989 (nm).

Indendørs var bl.m.a. en større samling modeller i skala 1:5. Museet er p.t. lukket og flyttes til et andet og større domicil, der er under opførelse.

På museet købte jeg - traditionen tro - en bog: "Nagyvasúti vontatójárművek Magyarországon", der på ca. 350 sider i ord og - heldigvis - mange fotos beskriver ungarsk trækkraft. Det ungarske sprog er ikke helt ligetil, dog hedder damplok "gözmozdonyok", motorlokomotiver "motormozdonyok", ellokomotiver "villamos mozdonyok" og motorvogne "motorkocsik" - og sådan er det hele vejen igennem .....

Hvis nogle læsere skulle finde lokomotivet 6633 bekendt, så er det benyttet på dette plade-cover, designet af den ungarske fotokunstner Sarolta Bán:

[image]

Det er den russiske pianist Sviatoslav Richter, en af det 20. århundredes bedste, som har indspillet nogle klassiske pianostykker, der muligvis har inspireret forumbruger "D 960" til sit pseudonym ("960" er ellers en R-maskine) :-D .

Nå, men fra museet spadserede vi gennem parken til Heltepladsen, Hősök tere og metro M1, kontinentets ældste metro.

Hjemrejsen ad Donau med russiskbygget hydrofoil til Wien er kort beskrevet *her*.


Bedste hilsener
Niels

Edit indsatte et par links.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen