Lidt fra Faxe Ladeplads (8 fotos)

af Niels Munch, 17/7 2021, 16:32 (1013 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 17/7 2021, 17:06

Et besøgsmål under corona-epokens "indenlandsturisme" kunne f.eks. være "Skovtårnet" ved Gisselfeld. Men hvis der ikke i familien findes et tilstrækkeligt mål af Tarzan-gener, og man i øvrigt har fået højder nok, ligger Faxe Ladeplads Miniby inden for rækkevidde.

Her bygger man Fakse Ladeplads by og havn i 1:10 (en passende skala, når falkeblik & finmotorik ikke mere rækker til 1:87) og fortrinsvis, som der så ud 1890-1920.

1. På "Havnen" er Boserup's kornpakhus (fra 1912) opført:

[image]Boserup's kornpakhus på østre mole med overdækket bro over kajgaden og kornelevator, Faxe Ladeplads Miniby 12.07.2021 (nm).

[image]C.J. Boserup's kornpakhus i begyndelsen af forrige århundrede (Faxe Kommunes arkiver).

Yderst t.h. ses noget af "Sprutten", en trækonstruktion med en elevator, der hejste de smalsporede kalkvogne op til en løbebro, hvorfra de kunne tømmes ned i skibslasten.

[image]Boserup's kornpakhus og foderstoffabrik o. 1930 og inden "Sprutten", som ses t.v. for bygningerne, forsvandt. Udateret postkort.

Bemærk, at det yderste af molen er en plankebro, og at sporet på kornkajen ender lige før plankerne. Boserup's pakhus og fabrik udvidedes i tidens løb ved "knopskydning" til ukendelighed:

[image]Østre mole i juli 1973, t.h. Boserup's nu svært genkendelige bygninger, dog stadig med kornelevator. Siloerne er tilkommet i 1960'erne (nm).

Kornpakhus og foderstoffabrik blev fjernet og erstattet af nybyggeri efter en brand i 1983, og sidenhen blev C.J. Boserup til Superfos, som blev til DLG.

2. På "Postvej" er Fakse Ladeplads station opført:

[image]Her er Lea i skala 1:1 med på billedet af Fakse Ladeplads station i 1:10, 12.07.2021 (nm).

Da løjtnant C.F. Garde (klopp) i 1880 havde fået sin Faxe Jernbane-koncession udvidet til den direkte sporforbindelse mellem Faxe B (Stubberup) og Ladepladsen, der blev anlagt som 3-skinnespor, lod Vemmetofte Kloster, som var én af kalkbryderne, stationsbygningen i Ladepladsen opføre m.h.p. den kommende persontrafik:

[image]Faxe Ladeplads Station 1910 (fra Arne Aasbjergs arkiv).

Bygningen, der arkitektonisk adskiller sig noget fra Østbanens øvrige, udviser foruden det kunstfærdige træværk i gavl- og kvisttrekanter også kalkstensfriser samt kronsten (over vinduerne). Da Østbanen i 1977 erhvervede Faxe Jernbane for 1 kr., fulgte stationsbygningen selvsagt med og led i tidens løb under de skiftende anvendelser:

[image]Fakse Ladeplads station. 27.03.1991 (foto: Jens Gadmar).

En lidet klædelig jerntrappe til 1. sal er tilkommet, og træværket har det skidt. Da P&T fraflyttede og etablerede postbutik hos FOG på den anden side af Postvej, forberedte Østbanen udstykning m.h.p. frasalg. Og pr. 01.01.2004 solgtes bygningen med tilhørende udhuse til Stenbjerg Ejendomme A/S i Aabenraa, der straks lod den bevaringsværdige bygning gennemgribende istandsætte efter de bedste håndværkstraditioner.

[image]Den restaurerede stationsbygning i Faxe Ladeplads, 11.06.2012 (nm).

Bag Stenbjerg Ejendomme A/S står den danske Hong Kong skibsreder og milliardær Hans Michael Jebsen, der har købt og restaureret en række bevaringsværdige bygninger, fortrinsvis i Sønderjylland og på Øst- og Sydsjælland, hvorfra i flæng kan nævnes Kommunegården i Faxe, Rosendal Gods, Rønnede Kro og Frederiksminde i Præstø.

3. Læsetips (hvis det skulle blive regn):

Mere om havnen i Faxe Ladeplads kan læses i dette skrift af lokalhistorikeren Arne Aasbjerg†: https://lokalarkiv.faxekommune.dk/sites/lokalarkiv.subsites.faxekommune.dk/files/PDF/ha... .

Desuden er Fakse Ladeplads station beskrevet i følgende litteratur:

Ole-Chr. Munk Plum "Østbanen 1879-2004", DJK nr. 56 - 2004 (ISBN 87-87050-49-8)
Bloch & Pedersen "Omkring Faxe Jernbane 1864-1982" skinne bøger 2017 (ISBN 978-87-983192-5-2).


Bedste sommerhilsener
Niels

Edit indsatte et par links.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak