Sikringsanlæg på Værslev

af Jens H. Bondesen, 18/7 2021, 18:10 (1006 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Følgende er en teori (gætværk), som jeg af flere grunde ikke har mulighed for at verificere før tidligst om 5-6 uger:
Den manuelle linjeblok mellem Værslev og Kalundborg kunne allerede i 1959 være udskiftet med en automatisk linjeblok (f.eks. DSB 1957 med AM).
Etablering af en sådan automatisk linjeblok ville medføre et nyt daglys U-signal udenfor sporskifterne i Værslev.
Hvis Værslev indtil da havde haft et U-signal for hvert togvejsspor måtte disse udveksles med noget andet, hvilket kan være forklaringen på etablering af PU-signaler i 1959.
PU-signalerne er så blevet styret af det hidtidige sikringsanlæg - nærmest uanset type.
Trådens indledende billede viser at sporskifterne i Værslev (i hvert fald mellem spor 2 og 3) var håndbetjent med mekanisk kontrolaflåsning.
Datoen for ibrugtagning af automatisk linjeblok i 1965 kunne hænge sammen med indbygningen i fjernstyringen og/eller Kalundborg ny station?

Jeg vil tillade mig at betvivle, at der fra 1959 til 1965 ikke skulle have været linjeblok mellem Værslev og Kalundborg.

Hvis en ibrugtagningsdato er hentet fra anlægstegningernes dato for ‘Revideret efter udførelsen’, kan der godt være en difference på flere år.
F.eks. kunne travlhed på tegnestuen udskyde opretning af tegningerne ‘as built’. Eller ved en ændring kan tegningerne være omtegnet, hvorved de får helt nye datoer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak