Avatar

Sikringsanlæg på Værslev

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/7 2021, 19:32 (1012 dage siden) @ kka-dk

hvorfor i alverden skulle man nedlægge en fungerende manuel linjeblok, selv uden mellemblokpost, hvis den ellers virkede, uden at erstatte den med noget andet?

Det skulle man, hvis der ikke var behov for linjeblokken, som det kostede penge at opretholde. Der var ikke var behov for noget andet. Det er vist ret enkelt.
Meget kan man sige om DSB, men de har generelt været gode til at rationalisere og ikke opretholde funktioner, som der ikke var behov for. Hvorfor have en mand gående blot for at passe et blokapparat for nogle forholdsvis få tog dagligt? Formentlig er der ved nedlæggelsen blevet opsat et automatisk overkørselsanlæg ved banens skæring med Kærbyvej i stedet for bommene, som Ubberup-blokpasseren også passede. Pengene voksede heller ikke dengang på træerne, så det har været opportunt at spare en blokpasser væk, ligesom man sparede ledvogterne bort. Automatiske overkørselsanlæg var fremtiden, og din idé om, at toggangen mellem Værslev og Kalundborg var så intens, at den ikke kunne klares med manuel af- og tilbagemelding mellem de to stationer, men at det var nødvendigt med to blokafsnit, tror jeg ikke på. Da der indførtes automatisk linjeblok Værslev - Kalundborg i 1965 var det OGSÅ for at spare penge, rimeligvis fordi Værslev station kunne overgå til at være ubemandet, hvorfor trafikken Væ-Kb ikke længere kunne bestrides med af- og tilbagemelding.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak