Avatar

Sikringsanlæg på Værslev

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/7 2021, 22:00 (1008 dage siden) @ Svend

Her må der hentes hjælp i diverse arkiver. Meddelelser fra Generaldirektoratet fra 1959 fortæller nok mere om dette.

Ved indsamlingen af oplysninger har jeg netop benyttet bl.a. Meddelelser fra Generaldiretoratet, men kig endelig en gang til. De kan bl.a. beses på DJM's videncenter i Odense, som den gode Thomas Boberg har gjort. La'erne derimod er gået til i en oversvømmet kælder.

Og så de udestående spørgsmål:

Hvorfor fik Værslev i '59 (jfr. TIB) dagslys U-signal samt PU'ere; på et ældre sikringsanlæg, og angiveligt samtidig med nedlæggelse af linjeblok?


En kilde (som ikke selv har ytret sig i dette forum endnu) forklarer, at det skyldtes en beslutning om at tilvejebringe signalmæssig dækning. Indtil da havde udkørselssignalet mod Kalundborg tre arme. Samtidig ønskede man at erstatte armsignalet med daglyssignaler. Det skete pr 13. september 1959.
På Arkivet for Jernbaner finder man forskellige udgaver af togplanerne (der er sikkert flere informationer andre steder). Men her ses det, at spor 2 er blevet forlænget (ibrugtaget) i 1965. I 1950 kunne der ekspederes tog på 57 aksler i spor 2 (før PU´erne), i 1964 kunne der ekspederes 49 aksler (kortere spor til rådighed formentlig efter opstilling af PU´er). Fra køreplansskiftet den 30.05.1965 kunne der ekspederes 162 aksler.

En enkelt tese om dette, der intet har med linjeblok- eller sikringsanlæg at gøre: Som forberedelse til forlængelse af krydsningssporet (udført i '63/'64 iflg. Plum, hvilket passer fint med billeddokumentation) erstattedes vejunderføringen i Kalundborg-enden af stationen med en vejbro. Kunne det tænkes, at denne har medført begrænset udsyn til det/de tidligere U-armsignal(er)?

Hvilke(t) sikringsanlæg havde Værslev før '65? Fra august 1893 et "primitivt sporskifteaflåsnings- og signalbetjeningsanlæg, herefter fra '22/'23 et moderne centralsikringsanlæg" (Plum. Det dobbelte årstal om centralsikringsanlægget kunne indicere, at oplysningen er fra årsberetningen?). Eller "01.06.1898 Mekanisk, Siemens & Halske, ældre type Kommandopost (16 felter) og signalpost (8 felter)" (Svend)?
- Der er arkitektoniske indicier på et nyt anlæg i 20'erne (MFL).
- Signalhuset er formentlig af Wenck, derfor senest 1920, men "Signalhusene til de mekaniske sikringsanlæg på Slagelse-Værslev banen blev bygget i 1898" (UTJ).
- "... sporskifterne i Værslev (i hvert fald mellem spor 2 og 3) var håndbetjent med mekanisk kontrolaflåsning" (JHB)
- Vi kan tilsyneladende ikke på billeder fra perioden se trådtræk fra signalhusene eller andetsteds, ligesom der var dagslys TU'ere i Holbæk- / Slagelse-enden (ego).

Endnu i december 1964 var der jf. de fotos, jeg har lagt op tidligere i tråden semaforer ved indkørslen fra Holbæk og Slagelse.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak