Avatar

Sikringsanlæg Værslev-Kalundborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/7 2021, 10:29 (981 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lidt talgymnastik: Jf. ovenstående var der 231,2 km manuel linjeblok pr. 1. april 1957, hvilket bekræftes af DSB’s årsberetninger. Ifølge samme falder det tal til 207,7 pr. 1. april 1958, 183,4 pr. 1. april 1959 og 165,0 pr 1. april 1960.

Hvis man har styr på resten af jernbanenettet, kan man hurtigt finde ud af, om Værslev-Kalundborgs 7,8 km er inkluderet i faldet på 18,4 km fra 1959 til 1960:-D

Der er noget, der tyder på, at den manuelle linjeblok Værslev-Kalundborg overlevede 1959.

Med udgangen af driftsåret 1958/59 var der som nævnt 183,4 km jernbane med manuel linjeblok. Dette tal faldt med 18,4 km til 165,0 km med udgangen af driftsåret 1959/60.

Hvor kommer de 18,4 km fra? De kommer faktisk fra strækningen Roskilde-Borup, der fik automatisk linjeblok i løbet af driftsåret 1959/60. Samtidig nedlagdes den manuelle linjeblok Roskilde-Borup.

To andre strækninger (Tommerup-Aarup og Nykøbing Falster-Gedser) fik også automatisk linjeblok i løbet af driftsåret 1959/60, men ingen af disse strækninger havde manuel linjeblok i forvejen.

Så indtil videre vil jeg mene, at der er et indicium for, at den manuelle linjeblok Værslev-Kalundborg overlevede 1959.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak