Sikringsanlæg på Værslev, manglende kilder og noter!!

af Steffen Dresler, 22/7 2021, 13:12 (1008 dage siden) @ kka-dk

Oplysningen om det rent mekaniske anlæg er som tidligere nævnt i modstrid med Plums oplysninger i '98-årbogen, ligesom det mig bekendt ville være første gang vi har set et rent mekanisk anlæg styre PU-signaler. Det ville til gengæld være særdeles spændende at erfare, hvordan dette skulle have foregået i praksis.

Oplysningen om linjeblokken ville isoleret set give mening, men MFL mente her at den manuelle linjeblok fortsatte direkte mellem Kalundborg og Værslev fra 27/4 til 27/5 '59.

Det lader til vi stadig er nødt til at have nogle autoritative primærkilder frem, før vi kan konkludere noget endeligt. P.t. har vi modstridende udsagn fra folk, hvis troværdighed jeg nødigt ville vælge imellem ;-)

Kære alle

Tillad mig denne lille ”brok” i denne efterhånden ret store tråd, hvor usikkerhed vedr. det skrevne, altså pålidelighed, troværdighed, bekræftede kilder, informationer mv. synes at være fremherskende.

Men denne tråd viser lige nøjagtigt dette, der efter min viden og erfaring gør det svært at få noget historisk korrekt på plads næsten uanset emnet, nemlig det manglende noteværk, manglende henvisninger samt kilder i den hidtil udgivne og nuværende jernbanelitteratur, på nær et par nyere udgivelser.

Det fremgår tydeligt at i det der henvises til mangler noter og henvisninger, hvorfor det bliver påstand mod påstand. OK, nogle skriverkarle henviser til ”Norma” skrivelser, men glemmer at følge op, hvorfor det oprindeligt påtænkte står til trone, uanset der måske senere skete ændringer eller det påtænkte ikke blev gennemført.

Hvad der ER skrevet og udgivet kan der ikke gøres noget ved nu, ud over at man nok SELV skal stille spørgsmål hvis i tvivl og desværre selv – trods udgivet – selv skal finde kilderne på f.eks. Rigsarkivet.

Jeg kan kun OPFORDRE nuværende skriverkarle til at fremstille et noteværk når der skrives, f.eks. som slutnoter når de nu alligevel har fingeren nede i en kilde eller anvende kilden i teksten. Det er ikke svært.

Jeg er blevet opmærksom på, at mange historisk jernbaneinteresserede både herhjemme og nok ikke mindst i udlandet, ikke gider røre en udgivelse, hvis der ikke er henvisninger eller noter.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak