Sikringsanlæg på Værslev

af Svend, Storkøbenhavn, 22/7 2021, 17:49 (1008 dage siden) @ kka-dk

Oplysningen om det rent mekaniske anlæg er som tidligere nævnt i modstrid med Plums oplysninger i '98-årbogen, ligesom det mig bekendt ville være første gang vi har set et rent mekanisk anlæg styre PU-signaler. Det ville til gengæld være særdeles spændende at erfare, hvordan dette skulle have foregået i praksis.

I Skodsborg blev der fra stationens mekaniske centralapparat (S&H) stillet signal fra og til Klampenborg (automatisk linjeblok) ved anvendelse alene af togvejshvirvlerne. I udkørselsenden var der SU-signal for hvert spor (III og IV) og U-signal (men uden blokfunktion SU-U). Alle signaler i Klampenborg-enden var daglyssignaler. Så det kan lade sig gøre.

Oplysningen om linjeblokken ville isoleret set give mening, men MFL mente her at den manuelle linjeblok fortsatte direkte mellem Kalundborg og Værslev fra 27/4 til 27/5 '59.

Det lader til vi stadig er nødt til at have nogle autoritative primærkilder frem, før vi kan konkludere noget endeligt. P.t. har vi modstridende udsagn fra folk, hvis troværdighed jeg nødigt ville vælge imellem ;-)

Lad os se om der dukker mere op (fra mine sædvanligvis troværdige kilder)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak