Hvilken litra P var udstillet på verdensudstillingen i 1910?
Kære alle
Uffe:
Jo og tak, men desværre fortæller den ikke HVILKEN nr. litra P det var, men "kun" om tilladelsen. Men det bekræfter jo så tilgengæld igen, at det var Fabrikken der udstillede og at lokomotivet derfor ville være forsinket i leveringen ("på egene hjul") til Statsbanerne.
Iøvrigt blev 924 leveret til Statsbanerne den 16-12-1910, mens 927 (den omtalte i Dansk Lokomotivtidende) allerede den 24-04-1910, hvilket jo igen indikere, at det VAR nr. 924 der blev udstillet i Brüssel og IKKE nr. 927.
Hans:
Der findes en artikel (før noternes tid ) i "Årsskrift for Jernbanemuseets venner 2001, side 44 ff. "Begyndelsen til den statsstøttede lokomotivbygning i Danmark" skrevet af undertegnede. Den er baseret på O.F.A. Busses artikel i Dansk Jernbaneblad, diverse årgange m.fl.
Asger:
Tak for henvisningen i DAISY, dette uundværlige kildeinstrument!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler