Sikringsanlæg på Værslev

af Svend, Storkøbenhavn, 24/7 2021, 00:10 (1007 dage siden) @ kka-dk
redigeret af Svend, 24/7 2021, 00:33

Hvilke(t) sikringsanlæg havde Værslev før '65? Fra august 1893 et "primitivt sporskifteaflåsnings- og signalbetjeningsanlæg, herefter fra '22/'23 et moderne centralsikringsanlæg" (Plum. Det dobbelte årstal om centralsikringsanlægget kunne indicere, at oplysningen er fra årsberetningen?). Eller "01.06.1898 Mekanisk, Siemens & Halske, ældre type Kommandopost (16 felter) og signalpost (8 felter)" (Svend)?
- Der er arkitektoniske indicier på et nyt anlæg i 20'erne (MFL).
- Signalhuset er formentlig af Wenck, derfor senest 1920, men "Signalhusene til de mekaniske sikringsanlæg på Slagelse-Værslev banen blev bygget i 1898" (UTJ).
- "... sporskifterne i Værslev (i hvert fald mellem spor 2 og 3) var håndbetjent med mekanisk kontrolaflåsning" (JHB)
- Vi kan tilsyneladende ikke på billeder fra perioden se trådtræk fra signalhusene eller andetsteds, ligesom der var dagslys TU'ere i Holbæk- / Slagelse-enden (ego).
Der er vist rimelige indicier på et 12-agtigt anlæg fra '22/'23. Måske L.M. Ericsson, der var "storleverandør" i perioden?


Et indicium på, at Svend har ret i at der allerede før forrige århundredeskifte var et S&H-anlæg, kan findes i "Reglement for Lokale Signaler I. Sjælland-Falster" fra 1916.

Her er Værslev angivet til disse signaler ud over naturligvis indkørselssignaler:
[image]

Ligeledes er Værslev ikke optaget på listen på side 71 over stationer, der ikke har centraliseret sporskiftesikring, men det udelukker jo ikke i sig selv Plums påstand om et "primitivt sporskifteaflåsnings- og signalbetjeningsanlæg" på dette tidspunkt. Men sådant ville vel næppe være udrustet med (T)U-signaler i dette omfang?

Bemærk i øvrigt at spor 3 er fraværende som togvejsspor.

Hvis vi nu havde studeret Thomassens billede nærmere, ville vi have bemærket, at der rent faktisk findes trådtræk på billedet (indrammet med grøn), nemlig trådtræk til signaler og til sporskifter i vestenden, hvor i hvert fald det ene spor 2 mod spor 3 ikke er centralbetjent men aflåst fra centralapparatet.
I østenden af stationen ser vi den detacherede post (blå indramning), hvor der alene var aflåsning af sporskifter i østenden (som altså alle var stedbetjente). Denne post var efter sigende ældre end kommandoposten, som vi ser i tilknytning til selve stationsbygningen.

Kan vi forestille os, at den ændring i 1922 som Ole Plum omtaler, er udbygning af det mekaniske S&H sikringsanlæg , som jo ikke ligefrem var umoderne på den tid. Har der også været en signalpost i stationens vestende, som blev "moderniseret væk" i 1922 .... og altså erstattet af et nyt S&H centralapparat (mekanisk anlæg) placeret i den nye bygning?

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Jernbanebøger

Nærumbanen 1900-2000

Nærumbanen 1900-2000. Pris 300 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak