Sikringsanlæg på Værslev

af Svend, Storkøbenhavn, 27/7 2021, 18:43 (975 dage siden) @ Jens H. Bondesen

… De ældre sporskifteaflåsnings- og signalbetjeningsanlæg mener jeg fortsat ikke falder ind under begrebet 'centralsikring'. Er I enige i dette?

Hej Morten,

Jeg er ikke i stand til at svare klart på det, idet jeg ikke kender nok til de pågældende anlægstyper.
Selv i dag omfatter centralsikring kun teknisk afhængighed mellem sporskifteaflåsning og mulighed for signalgivning.
Det kan - i hvert fald i teorien - opfyldes med forholdsvis enkle mekaniske indretninger.

Det er måske værd at bemærke, at sikkerhedsmæssige tiltag til tider ikke ligefrem virker fremmende for drift og betjeningsvenlighed - f.eks. hvis sporskifter og signaler skal betjenes ved det enkelte sporskifte/signal og i rigtig rækkefølge.

I tidens løb er de tekniske indretninger blevet udviklet med lidt forskellig vægt på sikkerhed, drift og betjening, alt efter hvad der har været i fokus. De ‘ældre sporskifteaflåsnings- og signalbetjeningsanlæg’ er jo udtryk for trin i denne udvikling, så uden detaljeret kendskab skal man nok være forsigtig med at slå dem over en kam som centralsikringsanlæg eller det modsatte.

Ditto her. Hvis vi skal bevæge os langt tilbage i tiden, er det vist nogle af de mere "historisk begavede" som må træde til.
For et par år siden købte jeg på Jernbanemuseet "Reglement for Lokale Signaler, Sjælland-Falster (1916)". Den giver nogle flere informationer om udviklingen i Værslev, herunder at spor III omtales som togvejsspor i rettelse udsendt efter den efter 1916. Jeg er ligeledes blevet henvist til "Stations- og strækningssikringsanlæggene” fra 1919, men den har jeg nu ikke i biblioteket.

Det sidste ord er nok ikke sagt eller skrevet i denne sag endnu :-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak