Sikringsanlæg på Værslev

af Svend, Storkøbenhavn, 27/7 2021, 19:59 (996 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Ditto her. Hvis vi skal bevæge os langt tilbage i tiden, er det vist nogle af de mere "historisk begavede" som må træde til.
For et par år siden købte jeg på Jernbanemuseet "Reglement for Lokale Signaler, Sjælland-Falster (1916)". Den giver nogle flere informationer om udviklingen i Værslev, herunder at spor III omtales som togvejsspor i rettelse udsendt efter den efter 1916. Jeg er ligeledes blevet henvist til "Stations- og strækningssikringsanlæggene” fra 1919, men den har jeg nu ikke i biblioteket.

Det sidste ord er nok ikke sagt eller skrevet i denne sag endnu :-)


Åååh, undskyld; det troede jeg, at I var. "Centralsikring er centralsikring". ;-) Som skrevet, så vil jeg i løbet af et par dage justere teksten i 'Vejledning' i jernbanekilder.dk, så den ikke fremover fremkalder forvirring på at højere plan.

"Centralsikring er fortsat centralsikring" og er vist svær at gradbøje :-). I nævnte reglement (1916) findes også et afsnit (IV) som oplister stationer, som ikke har centraliseret sporskiftesikring, men hvordan man ellers har sikret sig før den tid - og før man anskaffede mekaniske sikringsanlæg og måske også elektromekaniske, vil jeg overlade til andre at forklare og fortælle om.... ud over det, de allerede har gjort i den tidligere omtalte bog. Værslev er for øvrigt ikke oplistet som ikke at have centraliseret sporskiftesikring.
Min viden går desværre kun tilbage til den ældre udgave (i sort bind) af "Sikringsanlæggene og deres betjening (SODB)".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak