El-bane ved Høstemark (20 historiske fotos)

af Niels Munch, 25/8 2021, 09:56 (965 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 25/8 2021, 10:13

God formiddag i forum,

Under 1VK, hvor brændselssituationen var anstrengt, steg interessen for at udnytte landets tørveforekomster kraftigt, og tørvebanervenner m.fl. vil vide, at der f.eks. fra Gudumholm Station på Aalborg-Hadsund Jernbane AHJ og ud i området ved Ny Høstemark blev anlagt en tørvebane (9 km med 700 mm sporvidde).

Det skete i 1917, men da privatbanen på et tidspunkt ikke kunne skaffe tilstrækkeligt med godsvogne, forlængedes tørvebanen i 1918 med 5 km til Mou Bro ved Limfjorden således, at tørvene også kunne sejles fra området.

I 1919 blev tørvebanen forbundet med cementfabrikkernes tørveindustri i Lille Vildmose, men o. 1930 var det slut med tørvebanedriften på "Mou-strækningen". Alt dette har S.A. Guldvang beskrevet i sin artikel "Gudumholm-Mou transportspor" i Jernbane-Bladet nr. 11/1979, læs her: https://www.jernbanearkivalier.dk/nordjylland/jbb/Gudumholm-Mou-Transportspor-Jernbaneb... .

Nærmest i en parentes omtaler Guldvang den elektriske bane ved tørveindustrierne i Høstemark-området, som Bent Hansen uddyber på sin side om "Elektriske lokomotiver på danske industribaner", læs her: http://bentsbane.dk/elektriske-lokomotiver-paa-danske-industribaner/ .

Jeg har fået adgang til at vise en samling historiske billeder fra denne el-bane, og de følger her, idet jeg henviser til ovennævnte beskrivelser. Blot beder jeg bemærke køreledningsophænget i rafter samt det lille lokomotiv med trolleystang og kobbelstænger:

[image]Billede 1.

[image]Billede 2.

[image]Billede 3.

[image]Billede 4.

[image]Billede 5.

[image]Billede 6.

[image]Billede 7.

[image]Billede 8.

[image]Billede 9.

[image]Billede 10.

[image]Billede 11.

[image]Billede 12.

[image]Billede 13.

[image]Billede 14.

[image]Billede 15.

[image]Billede 16.

[image]Billede 17.

[image]Billede 18.

[image]Billede 19.

Som det ses, er der smuttet et foto med fra Mou Bro samt fra den dampdrevne Gudumholm-Mou tørvebane med et damplokomotiv, hvoraf banen havde 2, begge O&K fra 1916 med fabriksnr. 7375 hhv. 7376:

[image]Billede 20. Et af O&K lokomotiverne ved Mou Bro. Alle 20 fotos fra Uffe Mortensens samling.

De traditionelle jern-tipvogne - forhøjet med "kæpskinner" - havde for højt tyngdepunkt og blev erstattet med kassevogne med sidetømning. El-banen var angiveligt forbundet med Mou-sporet via en vogndrejeskive.

Uddybende kommentarer til billederne er velkomne. Bl.a. savnes info om el-banens spænding og lokomotivfabrikat etc.

Nogle af billederne kan findes i Bent Hansens artikel, nogle på www.arkiv.dk under Lokalhistorisk Arkiv Sejlflod, men jeg har valgt at vise hele samlingen her. Billederne er formidlet af bushistoriker Jens Birch og findes i Uffe Mortensens samling.

Tak derfor til Uffe Mortensen og Jens Birch for, at jeg kunne vise billederne her.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak