Spændende klip med MY 1144 ved leveringen i 1958, film

af Oversmeden, 17/9 2021, 14:48 (951 dage siden) @ Niels

Tja.... "Nostalgi er jo ikke hvad det har været" - som en klog mand eller kvinde engang sagde.
Så vidt jeg ved, så blev den første MY udsat for en hel del prøvekørsler og belastningsprøver og sammenligninger med E-maskinerne før den blev sat i daglig drift, og de efterfølgende leverancer kunne så sættes i drift efter en kort kontrol af, at de fungerede.

Nohab havde selv prøvet alle My inden de kom til DK. Lad mig sige det sådan her: nogle gange havde fabrikkens afprøvning været bedre end andre gange.
De meget omfangsrige prøveture 1101 fik var et ønske fra DSB af 2 grunde. Dels skulle DSB kontrollere at de beregnede køretider kunne holdes (og det gik fint), dels ville DSB se om de elektriske maskiner blev for varme og dermed skadede isoleringen.
Også den del gik fint.
DSB havde under forhandlingerne med Nohab forsøgt at få alskens former for forsikninger/udvidet garanti for de elektriske maskiner (hoveddynamo og banemotor). Hele baduljen blev afvist af Nohab.
Derfor alle målingerne under prøveturene.
Under prøveturene var lokomotivet stadig Nohabs ejendom - DSB havde ikke overtaget maskinen.
Skulle temperaturen komme lidt vel højt op i de elektriske maskiner eller køretiderne ikke holdes, så kunne DSB bare kikke på Nohab og sige "bring lige forholdet i orden og sig til når I er klar igen".
Senere leveringer fra Nohab blev også prøvekørt omend ikke lige så omfattende.
En tur Kh-Kø-Kh med et par almindelige eksprestog kunne som regel gøre det i tiden 1955-1665.
Ved ankomst Kh, blev overtagelselsbetingelserne ofte aftalt og nogle dage senere kom der et brev til Nohab hvor det aftalte blev stadfæstet.
DSBs prøvekørte også damplokomotiver inden levering fra Frichs.
Den dynamiske duo JPA Andersen og Voldmester stod for den del af festen.....og så kunne lokomotivføreren og fyrbøderen bare kikke på mens de to (varylere) gennemtæskede lokomotivet.

Skal vi endelig trække en tråd til i dag, så må det være at dengang blev lokomotiver sat i drift uden alt for meget halløj og ganske hurtigt efter prøveturen. Så vidt jeg kan se når jeg kommer forbi Gb, så er det ikke til at sparke sig frem for EB'er - selv på hverdage. Hvorfor er de ikke ude at køre som de er købt til?
Ja-ja, svaret på det spørgsmål kender jeg godt og det er ikke nødvendigvis lokomotivernes fejl.
Bevares, EB får da også en art prøveture før overtagelse, så intet nyt der.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak