Hvor stammer den hjul fra?

af Steffen Dresler, 21/9 2021, 12:48 (942 dage siden) @ Georg Schmidt

Kære alle

Det er lykkes mig at finde – ovenikøbet på nettet, Jernbanekilder – et par reparationsbøger for to litra F II rangermaskiner.

Som jeg læser bemærkningerne, er det hjulbandagerne der har et nummer ved DSB, der er IKKE, som jeg kan læse, nævnt noget om aksler. Og det er jo logisk nok. Aksel med stjerne er blivende, men det er bandagen der slides, skal afdrejes og til sidste udskiftes.

I reparationsbogen fremgår det tydeligt, at akslen har fået nye hjulbandager pålagt, idet der så under den pågældende reparation er nævnt hjulbandagens nye nummer. Senere eftersyn bemærker kun, at der er sket en hjulafdrejning uden henvisning eller andet om hjulbandagens nummer. Og så først igen når bandagen er helt ubrugelig, nævnes ny hjulbandage og med nyt nummer. Bandagens nummer må være stemplet ind på siden af denne.

Se nedenunder tre affoto fra reparationsbog, øverst med ny bandage (18-01-1932) og nedenunder afdrejning under førstkommende reparation derefter (16-04-1934) og afsluttende med ny hjulbandage (20-10-1938).
[image]

[image]

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Ser lige Georgs mail vedr. de svenske hjulaksler, hvor der må være fremstillet mindst to nye gennem den svenske periode;-) .


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak