De hvide kølevogne med Iskasser

af Steffen Dresler, 22/2 2013, 12:58 (4079 dage siden) @ Mire

Hvide vogne!
Så let er det nu heller ikke. Der skal (skulle) i princippet skelnes mellem ISOLEREDE vogne og almindelige hvide vogne beregnet til transport af letfordærvelige varer.
De isolerede vogne, havde ofte en eller flere lemme på taget for lastning af is fra isværket (på større stationer) samt efter 2. verdenskrig ventilatorer for at få cirkulation af luften indeni vognen. De andre vogne var nok mere at henregne til afkølingsvogne, hvor der ”kun” var luftcirkulation ved hjælp af åbne kølelemme i sider og gavl SAMT selvfølgelig den hvide bemaling, der ”afstøder” solens stråler.
Mange hvide vogne var rutevogne og løb i faste løb, bl.a. Margarine- og spandvogne. Sidstnævnte er mælkevogne, men de var IKKE lastet med mælkeflasker men mælkeJUNGER.
I det hele taget er de hvide vogne et kapitel i jernbanehistorien, der kunne uddybes meget mere. Bl.a. kan det undre umiddelbart, at nogle af de hvide vogne havde VARME ledning, ”jamen, det er jo KØLEVOGNE”? Egentligt ganske simpelt, de indgik ofte i passagerførende tog, da transporten skulle ske hurtigt.
De store ”Hvide tog” i 1930´erne med litra P som togmaskine (på Sjælland) medførte ferskvarer fra Jylland/Fyn til Sjælland direkte ind til den ”Hvide Kødby” ved Ingerslevgade om morgenen. Det var vel nærmest at betragte som et bloktog. Vognene returnerede hurtigt efter aflæsning tilbage, men denne gang med bl.a. post, aviser og andet ilgods. Derfor måtte vognen ikke, hverken den ene eller den anden vej, indlæsses med ildelugtende varer! Det samme for ”Mælketoget”, der opsamlede vogne fra Jylland og selvfølgelig Sjælland (i Roskilde) og så i hast til de Københavnske Mejerier på bl.a. Frederiksberg.
Da vognene således for flertallets vedkommende var ”universalvogne”, men hvidmalede, vil man ofte se billeder fra bl.a. Københavns og Århus´s godsbanegårde, Fredericia rangerbanegård med hvide vogne ved kamsporene eller i læssehallerne. Altså anvendt som stykgodsvogne.
Ud over ”Godsvognsmateriellets historie”, findes der flere artikler i tidsskrifterne Lokomotivet og Signalposten (findes her på siderne), DSB jubilæumsbog fra 1947 og 1997 m.fl.
Men indledningsvis kan man hygge sig med de informationer man kan få, ved at læse om de hvide vogne på siderne under DSB vognmateriel, godsvogne 1893 – 1941.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak