Ugens Triangel - LJ M 5 (3 fotos)

af Niels Munch, 26/2 2013, 13:34 (4076 dage siden)

Kære forum,

Den mindste af de "fuldbrede" Triangel'er må være RGGJ M 2, som ved Gjerrildbanens nedlæggelse i 1956 solgtes til Lollandsbanen, der i en årrække anvendte den til rangering i Sakskøbing:

[image]
LJ M 5 i Sakskøbing, august 1959 (nm).

På bagperronen, som ikke ses, stod en olietønde fyldt med gammelt jern - til forøgelse af adhæsionsvægten.

[image]
LJ M 5 i Sakskøbing 17.04.1965 (nm).

På det andet billede ses, at vognen har åben bagperron. Den var den eneste nybygning til privatbanerne, der ikke havde lukket bagperron. Og i øvrigt den eneste af sin slags (DfA Model XIII).

På billede 2 har den mistet toiletvinduet, kakkelovnen samt en tagkøler (i f.m. motorudskiftning ?).

I Sakskøbing afløstes den successivt af de 2 Fowler-traktorer fra FFJ/HP, og siden af en Köf.

Sit endeligt fik den i Bandholm:

[image]
I Bandholm skilte man sig af med bl.a. et par dobbeltvogne, en skinnebusbivogn - og M 5, foto 10.08.1969 (nm).


Bedste hilsener
Niels


Flere Triangel'er *her*.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Fra Vestbanen til Arriva

Fra Vestbanen til Arriva. Pris 300 kr.

Læs mere

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak