Vingehjulet kontra 70' design med foto

af Dampfmeisteren ⌂, 27/2 2013, 23:35 (4047 dage siden) @ Svend

I begyndelsen af 1970’erne startede DSB en stor modernisering. Arkitekt Jens Nielsen var en af hovedmændene bag dette projekt, og således hovedmanden bag afskaffelsen af Vingehjulet på bl. a. DSB’s lokomotiver. Dette designprogram slog vist aldrig helt igennem.


Designprogrammet slog absolut igennem, både på jernbanemateriellet, skibe, busser, lastbiler, stationer, billetter, tryksager osv. Jeg synes faktisk at det var ret flot og gennembearbejdet, naturligvis inspireret af British Rail´s tilsvarende, men absolut med et dansk udtryk. Om stationsskiltene skulle have været hvid/sorte og om det sort/røde design passede til de gamle MY´ere, kan jo stadig diskuteres - men Jens Nielsen "fodaftryk" var der overalt!

Men det var vel ikke ret længe at designprogrammet var i "drift".
De sidste brune MO+personvogne forsvinder i efteråret 1984. De sidste lokomotiver bliver designlakeret i 1985-1986 og de hvide IC3-tog, der bryder med designprogrammet blev indført i 1988.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak