DSB litra N - som det ikke er en N-maskine

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 11/1 2022, 15:05 (835 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten
Jeg kan og vil ikke påberåbe mig at være damplokomotiv mand, men har dog været så meget i nærheden af damplokomotiver, at jeg kan komme med lidt populære damplokomotiv videnskablig viden og begreber ;-)

En enkelt N-maskine tender er bevaret af Dansk Jernbaneklub (Blev brugt af DSB som belastningsvægt) og den befinder sig i Marslev på Fyn.
Resten af de N-maskiner som Danmark fik er alle ophugget.
Enkelte steder har jeg sat noget tekst i (), hvilket betyder jeg ikke er sikker, men tænker at andre herinde er MEGET mere kompetente til at forklare.

[image]#1

Billede 1:
Er set i kørselsretning, venstre side.
Bagereste drivhjul, ramme og fjernest 2 cylindre (hhv. måske højtryks og lavtryks?) og 2 forløberhjul.
Tappen ved navet på drivhjulet er det sted hvor kobbelstangen sad på og havde forbindelse med dampcylindrene.

[image]#2

Billede 2:
Er set mod kørselsretning.
Fotografen står på forenden af lokomotivet og ser ned mod forsiden af førerhuset, det store hul i midten er til kedelenden med fyrkassen.
Den store tværgående aksel tænker jeg er en del af bremsen.

[image]#3

Billede 3:
Samme retning som 2, men nu er fotografen hoppet ned og står foran lokomotivet midt i sporet.
De 2 "brystvorter" er enden af de 2 (højtryks?)cylindre.
Den berømte "havebænk" ses tydeligt, den blev brug til at stå på når røgkammeret skulle renses.

[image]#4

Billede 4:
Hele herligheden set fra højre side, forenden er til højre.

[image]#5

Billede 5:
Dampcylindere i venstre side set ind forfra (Lille til højtryk) og den store til lavtryk?)

[image]#6

Billede 6
Hele den flotte maskine inden den blev pillet fra hinanden..
De 2 dampcylindre gemmer sig under en dækplade oppe foran og derfor ser siden "glat" ud.

[image]#7

Billede 7:
Forende set fra højre side, med de 2 dampcylindre og havebænken.

.... plus et "udenfor nummer" (#8), formentlig taget ved en anden lejlighed:

[image]#8

Billede 8:
Tender til opbevaring af vand og kul, kul blev skovlet (puh-ha) fra tender til fyrrummet.
Vandet via rør og slanger til fyrkassen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak