Revisionsdato

af Steffen Dresler, 4/3 2013, 21:06 (4043 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Go´aften.
Politireglementet af 1934 taler ikke om ”Revision”, men om ”Eftersyn”, hvorfor denne tråds overskrift kan virke lidt misvisende, SELVOM udtrykket ”revision” er blevet anvendt – og forstås – af de fleste. Og dette udtryk ”Eftersyn” anvendes også helt konsekvent i skrivelser og protokoller fra Generaldirektoratet, Maskinafdelingen, Maskintjenesterne mv.
Damplokomotiver (KEDEL!!!!) skal til kedeleftersyn hvert 4. år og i den anledning får lokomotivet et STORT eftersyn. Det vil sige det bliver næsten fuldstændigt adskilt og efterset. Dette benævnes som S-eftersyn.
Derimellem, altså hvert 2. år, fik lokomotivet et LILLE eftersyn. Kedlen blev ikke løftet af rammen og trykprøvet, men de dele der jf. de normer, der var beskrevet, blev efterset, repareret og/eller eventuelt udskiftet. Dette benævntes som et L-eftersyn.
Alle andre reparationer eller mindre ændringer blev benævnt som 0 (nul) eftersyn.
S og L eftersyn blev anført på lokomotivet; dato/måned-år samt type af eftersyn S eller L. Havde tenderen også gennemgået et selvstændigt eftersyn, blev dette også påført tenderen.
Desuden blev der gennemført et antal terminslagte specialeftersyn som f.eks. gangtøj (stangeftersyn), bremser mv. Disse eftersyn blev dog ikke anført på lokomotivet, men skrevet i Lokomotivets reparationsbog samt i specielle journaler og bøger herfor.
Under den anden verdenskrig blev eftersynsfristerne forlængede op til 6 hhv. 3 år og denne tidstermin, blev også bibeholdt efter krigen og frem til udrangeringen af dampmateriellet.
Motorlokomotiver fik et stort grundigt eftersyn med højst 3. års mellemrum eller senest når det havde kørt 100.000 km. For motorvogne og elektriske motorvogne (S-tog) for hvert 70.000 km.
Person- post- og rejsegodsvogne blev efterset med højst 3. års mellemrum eller efter 55.000 km.
Godsvogne kunne mellemrummet mellem 2 eftersyn udvides til 4 år.
Det var et krav i politireglementet, at dato for sidste eftersyn var påført materiellet.

På et eller andet tidspunkt har vognmateriellet yderligere fået anført på eftersynsrasteren forkortelsen ”Rev.”, foran dato, måned og år, muligvis for at lette personalet, hvis vognen var udenlands. Men det kan også være, at det har været et krav til vogne, der var RIC mærkede eller tilsvarende for godsvognsmateriellet. Men lige dette ovennævnte er min udlægning.
Altså, indledningsvis taler vi i Danmark om Eftersyn og IKKE om Revision og om der er sket en officiel ændring senere ved jeg ikke.

Med venlig hilsen

Steffen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak