Slutlygter på MY 1157

af Mo 568, 9/5 2022, 00:51 (712 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der var tale om et forsøg. Lygterne blev monteret på Cvk Kh medio, ultimo 1976. Ca. 1975. blev der ansat en ung ingeniør i DSB's Maskinafdeling. Han havde med en fortid hos BBC i Mannheim, hvor han havde været el-ingeniør på MR. Den pågældende fik den gode ide at man, som en hurtig løsning og billig løsning kunne bruge automobillygter som slutsignaler.
Problemet var bare at automobiludstyr er 1-polet, det vil sige minus lå permanent til til stel. Det bevirkede at der opstod jordslutning ved selv den mindste afledning i generator og banemotorkredsene. Lygterne blev ret hurtigt afmonteret.

Det samme problem havde man med veksleblinket til færdigmelding som også fra starten var 1-polede. De blev ret hurtig ombygget til 2 polet, det vil sige uden permanent forbindelse til stel.

--
Thomas Albøg Olsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere
ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak