Bygning af vejoverføring, LØSNINGEN (+4 fotos)

af Niels Munch, 15/5 2022, 19:33 (683 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Tak for godt medspil og tillykke til Eskild, som kom først i mål. Som nævnt, så er denne gætter nok lidt drilsk, for der kom aldrig til at køre ”rigtige” tog under denne bro:

[image]Den færdige vejoverføring 1932.

LØSNINGEN – følger nu således, som den nærmere kan beskrives
Vi er ved et ”vandbygningsarbejde”, men jo ikke af den kystnære slags.

Efter beslutningen om at bebygge filterbassinerne ved Sankt Jørgens sø, måtte Københavns Kommune finde et andet område til anlæggelse af et vandreservoir (højdebeholderanlæg) af stor kapacitet, og i 1929 erhvervedes et højt beliggende område på 10 ha ved Tinghøj i Buddinge.

Det overvejende underjordiske anlæg ligger på Vandtårnsvej (i postnr. 2860, Steff). Det er tegnet af Ib Lunding fra Stadsarkitektens Direktorat (ham med sporvognene), og arbejdet blev udført etapevis i 1931-33 (hvorfra anlægsbillederne i tråden stammer), 1939-40 og 1957-59, hvilket gav en kapacitet på 230.000 m3. I 1974 blev der givet bevilling til udbygning af anlægget med yderligere 75.000 m3, hvormed man kom op på den nuværende kapacitet på 300.000 m3.

[image]Luftfoto af højdebeholderanlægget 1935, blikretning vest.

Anlægget tilføres vand fra vandindvindingsværker ude i det Sjællandske landskab, og fra reservoiret pumpes vandet videre til Københavns vandforsyningsnet. Med højdebeholderanlægget opretholdes et jævnt tryk i ledningsnettet og variationer i vandforbruget udlignes. Anlægget blev fredet i 1999.

I 1931-33 fasen stod entrp. Stürup & Prosch Jensen for jordarbejder. Andre entreprenører har sikkert medvirket i dette omfattende projekt; således har f.eks. Højgaard & Schultz stået for etablering af vandledninger med de såkaldte Bonna-rør, fremstillet på egen fabrik i Skudehavnen.

[image]Anlægsaktivitet på vandledningsvejen under Gladsaxevej i 1931.

Der blev nedgravet vandledninger i en tracé, som fra anlægget går i sydlig retning mod Utterslev Mose. Selve tracéen blev forberedt som vej, ”Vandledningsvejen”, der skulle forbinde den kommende Hareskovvej (anlagt 1941) med Buddinge. Undervejs passerer tracéen Gladsaxevej, til hvilken den viste vejoverføring blev anlagt.

Da vi tilflyttede kommunen i 1952, var der ingen vej anlagt på tracéen, og da jeg fraflyttede i 1967, så der stadig således ud:

[image]Overføringen for Gladsaxevej set fra Vandledningevejen. Bjarne Jensen foto 1968.

Men i min infantile, præpubertære hjerne havde jeg for længst anlagt en jernbane ad tracéen, herom senere.

Først i 1971 sker der endelig noget. I forbindelse med anlæggelse af en forbindelsesvej (Høje Gladsaxe Vej) fra Hareskovmotorvejen til Høje Gladsaxe udnyttes tracéen på dette stykke og en ny vejbro for Gladsaxevej med til- og frakørsler etableres (StreetView). Nord for Gladsaxevej, over Vandtårnsvej, øst om anlægget og til Buddinge forløber i dag gang- og cykelstien ”Vandledningsstien” ad den resterende tracé.

Jeg bryder her og fortsætter tråden.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
Nakskov Skibsværft

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak