Passionen for tog, fransk film, Compoundsystemer
Godformiddag til alle
Litra P (Pr) og E tekniske kompoundsystem var Vauclain ”Damplokomotivet og dets betjening, bind 1 tekst” side 57, hvor høj- og lavtrykscylinderne får deres kraftdamp vie en fælles receiver/glider. Om det så var en ”ægte” Vauclain med høj- og lavtrykscylinder trækkende på samme krydshoved og derfor cylinderne liggende ovenpå hinanden eller som på P (Pr) og E ved siden af hinanden med den fælles receiver og hvert deres krydshoved, trækkende på hver deres krumtapbugt, er vel her underordnet.
Herunder et billede af en ”Ægte Vauclain”, Milwaukee Road 4-4-2 Atlantic class A2 nr. 919.
I rød cirkel cylinderne anbragt ovenpå hinanden og med et fælles krydshoved. Foto: Public domain, ukendt fotograf.
Formålet med min skriv var jo at forklare HVOFOR der var to regulatorer på de franske compound lokomotiver, da de var Compound lokomotiver og anvendte andre tekniske systemer for dampfordeling end i Danmark som f.eks. ”de Glehn”, ”Barbier” etc.
Sådan lidt udenfor, så havde både tvillings-, trillings og firlings simple lokomotiver normalt kun en regulator. Først med compound systemet (bortset fra Vauclain) blev det nødvendigt med flere regulatorer.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler