Passionen for tog, fransk film, Compoundsystemer

af Steffen Dresler, 19/5 2022, 10:25 (701 dage siden) @ Niels Munch

Godformiddag til alle

Litra P (Pr) og E tekniske kompoundsystem var Vauclain ”Damplokomotivet og dets betjening, bind 1 tekst” side 57, hvor høj- og lavtrykscylinderne får deres kraftdamp vie en fælles receiver/glider. Om det så var en ”ægte” Vauclain med høj- og lavtrykscylinder trækkende på samme krydshoved og derfor cylinderne liggende ovenpå hinanden eller som på P (Pr) og E ved siden af hinanden med den fælles receiver og hvert deres krydshoved, trækkende på hver deres krumtapbugt, er vel her underordnet.

Herunder et billede af en ”Ægte Vauclain”, Milwaukee Road 4-4-2 Atlantic class A2 nr. 919.
[image]

I rød cirkel cylinderne anbragt ovenpå hinanden og med et fælles krydshoved. Foto: Public domain, ukendt fotograf.

Formålet med min skriv var jo at forklare HVOFOR der var to regulatorer på de franske compound lokomotiver, da de var Compound lokomotiver og anvendte andre tekniske systemer for dampfordeling end i Danmark som f.eks. ”de Glehn”, ”Barbier” etc.

Sådan lidt udenfor, så havde både tvillings-, trillings og firlings simple lokomotiver normalt kun en regulator. Først med compound systemet (bortset fra Vauclain) blev det nødvendigt med flere regulatorer.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak