Toglyde fra damptog (Struer 1930-1940)

af Steffen Dresler, 9/8 2022, 20:10 (597 dage siden) @ Steffen Dresler

Kære Peter ++

Efter at have læst spørgsmålet og prøvet at svare, har jeg tænkt lidt mere over, hvad ønsket egentligt drejer sig om. Som jeg ”hører det” er det ”jernbanestøj” (film= kulisse eller baggrundsstøj) fra stationsområdet der kunne høres i baggrunden, i det hus forfatteren boede. Altså ikke noget med ”Fjernkending af danske damplokomotiver med baggrund i udelukkende dampslag”.

For tog der kom ind på stationen for standsning, kørte lokomotiverne under afspærring, altså ingen dampslag, kun en muligvis støj fra bremseklodserne. Modsat ved afgang, hvor der startes i det stille og når først ”fri” af stations- og perroner, lukkedes op for regulatoren. Muligvis lidt dørlukningsstøj og højttalerudkald.
Det var faktisk ikke tilladt at gennemkøre stationen med fuld oplukning med dertil hørende støj, damp- og kulrøgs gener. Og man fik en skideballe, hvis lokomotivet stod og sikkerhedsventilerne blæste.

Altså på trods af nutildages opfattelse, VAR man faktisk støj- og røg/damp bevidste og gjorde en dyd ud af indfyring (måtte ikke ske på perroner), hårde start- eller stop, stødrangeringer på stationsområdet og unødig brug af signalmidlerne (tog- og rangerfløjte).

Hvis huset lå ud mod remiserne og strækningen Skive/Holstebro kunne der være tale om dampslag, evt. anvendelse af rangerklokke og rangerfløjte, hjulstøj, bremselyde mv.

Sidst men ikke mindst er der jo ingen – sikkert heller ikke her på forum – der på dampslagene kan afgøre om det er en A, K, D eller G tvillings togmaskine eller ditto rangerlokomotiv litra F eller Hs. Så en tilfredsstillende lyd må være en 2-cylindret damper!!

Og glem også de store tunge dampslag fra de store maskiner som P (Firling-compound), R I (tvilling) og R II (trilling), de kørte ikke på Struer.

Så i tilslutning til jeg har skrevet tidligere her og på privat mail, skal det efter min mening være almindelige lydoptagelser, f.eks. fra ”Her er Banerne”.

Men alle disse ting BØR Struer Jernbanemuseum, som en del af Struer museum, kunne hjælpe med om!! De bør dog om nogen vide det, de gode mennesker deroppe.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak