Kleinbahn Apenrade #2 og #3

af Bent Hansen, 15/8 2022, 11:10 (614 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Tak for indsatsen, Niels. Du sparede mig oven i købet for at fyre mit næste spørgsmål af, der naturligvis drejede sig om Hanomagen.

Oplysningerne passer da smukt sammen, så man skulle næsten tro, at de var rigtige. Jeg noterer dem i hvert fald.

De tyske lokomotivleveringslister er siden de første sværteduplikerede dukkede op, blevet meget bedre.

Hvordan mine kilder staver Maahsen, blander jeg mig ikke i. Selv om man får fat i en tysk vejviser eller telefonbog, kan man ikke være sikker på, at navet dér er stavet rigtigt. Også hvad årstallene angår, kan jeg ikke gøre andet end at notere, hvad kilden skriver, og så angive kilden. Angående Thomasens Hønkys 1904, viser det sig formentlig at være MV Mjøls, der netop havde dette startår. Hvad andre selskaber omkring Øbening angår, gik planerne tilbage til 1904, men først et lille tiår senere fandt interessenterne og deres kommuner et leje, der kunne bruges og måtte bruges samt en entreprenør, der kunne køre. Maahsen var i forvejen på egnen, men han skulle jo være færdig med den første kunde. Lad mig lige nævne, at et MV = Mergel Verband, var et forbund at kommuner. Deltagerne hed vist interessenter, og kommunerne fik faktisk først betalt mergelen med øgede ejensdomsskatter som følge af at den merglede jord gav større udbytte og derfor kunne værdisættes højere. Altså et helt andet system end end det danske andelssystem, som enkelte tyske selskaber dog også brugte.

Så er der entreprenør Husen tilbage, men han lejede O&K hos fabrikken, som tog dem fra de lok, der var bygget til lager. Også han optræder i Øbening.

Så er der et Neumeyer-lokomotiv tilbage, vi også har billede af. Et eller andet sted? Her vil teksten traditionen tro lade lokomotivet arbejde noget før Fritz Neumeyer begyndte af sælge lokomotiviver med sin egen salgsplade på. Som sagt er min mappe langt væk, men intet tyder på, at nogle af viste lokomotiver er Neumeyers?

Bonusinformation:
Lokomotivfabrikken Fritz Neumeyer
Fritz Neumeyer AG er grundlagt af FN i 1903. FN havde dataene 1875 – 1935. Selskabet producerede smalsporede damplokomotiver fra 01.12.1922 til 24.08.1924. I den periode nåede man at levere 43 maskiner. Fabrikken lå i Freimann ved München.

Følgende lokomotiver er bevarede i dag:
Neumeyer 19/1922 Froissy Dompierre Light Railway der i dag er udstillet i Grez-sur-Loing, Frankrig.
Neumeier 7/1923 Kissing Garten Bahn i Hagen.

Fra Danmark kendes:
Neumeyer 12/1922. 600 mm. 14,1 m². 12 atm. Ophug. 1955. Nr. 26.
1942 - 43 Værnemagtsarbejder i Løkken for Hermann Möller, Wilhelmshaven.
1943 - 45 Værnemagtsarbejder i Thyborøn for Hermann Möller, Wilhelmshaven.
1945 - 46 Hensat som krigsbytte i Fredericia.
1946 Solgt til Decana A/S, København.
1946 - 47? Overjordskørsel i Brunkelleje 506, Lindvig for Ahler Brunkulsleje for Carl Jensen.
1947 - 55 Hensat i Lindvig Brunkulsleje for Carl Jensen.
1955 Ophugget.

Alle kendte lokomotiver: 0B0T.

Det foresvæver mig, at der også ifølge Eilertsen var en Niemeyer ved et mergelselskab i Nordslesvig, men med de data fabrikken har, kan det ikke passe. Jeg kan i øvrigt heller ikke finde billedet.

Mvh. BH.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak