Avatar

Laurbjerg-Silkeborg sporoptagning - divergerende kilder

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/11 2022, 20:49 (512 dage siden) @ Hans T. Møller

Det har du så nu. Værsgo! Se §1. Nedlæggelsen skete, da strækningen udgik af godstariffen. Jeg mener, at dette står i Meddelelser fra Generaldirektoratet.


Det lyder noget hjemmestrikket, og er ikke nævnt i Meddelelser fra Generaldirektoratet:-D


Hej Thomas og Morten

Jeg bilder mig ikke ind at jeg kan hugge denne "gordiske knude" over, men jeg spørger af ren og skær nysgerrighed. Er det normalt, at statsbanestrækninger har en "officiel nedlæggelsesdato", og hvordan offentliggøres den?

Med privatbaner er sagen måske klar nok - af juridiske årsager - men hvordan bekendtgjorde man nedlæggelsen af Skern-Videbæk og Viborg-Løgstør i sin tid? Hvis man altså overhovedet gjorde det.

Hej Hans,

Ret mig nogen, hvis jeg tager fejl, men DSB bekendtgjorde nedlæggelser ved annoncer og omtale i dagpressen, og så fjernede man ekspeditionsstederne fra tarifferne, præcis som når det blot drejede sig om nedlæggelsen af en enkelt station eller et offentligt læssespor på en bane i trafik. Og det mener jeg var ganske officielt; uofficielt var det i hvert fald ikke. Det mener jeg også var tilfældet med Skjern - Videbæk og Viborg - Løgstør, hvor der begge steder jo kun var godstrafik. De steder, hvor hvor rutebilkørsel havde erstattet persontrafikken på en bane, og hvor der fortsat var DSB billetsalg på fx endestationen i n.n. by, havde det nok også givet anledning til misforståelser, hvis DSB kategorisk havde meldt ud, at nu nedlagdes jernbanen fra by n.n. til by n.n.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

DSB MY1134

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak